پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین درباره سوریه

به گزارش تور کانادا، فارس نوشت: رئیس جمهور ترکیه تصریح نموده که به همتای روس خود پیشنهاد داده است که آنکارا و مسکو به طور مشترک مدیریت و اداره میدان های نفتی دیرالزور سوریه را برعهده بگیرند.

پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین درباره سوریه

بنا به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، رئیس جمهور ترکیه در جمع خبرنگارانی که وی را در راستا بازگشت از بلژیک در هواپیما همراهی می کردند، گفت که پوتین در حال آنالیز این پیشنهاد وی است.

اردوغان ادامه داد که پیشنهاد اداره میدان های نفتی دیرالزور توسط روسیه و ترکیه را در حین ملاقات پنجشنبه هفته گذشته با پوتین در مسکو مطرح نموده است و احتمالاً پیشنهاد مشابهی را به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدهد.

بنا به گفته این مقام ترکیه، روسیه و ترکیه می توانند به جای تروریست هایی که در حال حاضر کنترل میدان های نفتی دیرالزور را برعهده دارند، اداره این میدان ها را به دست گیرند.

وی توضیح داد: دیرالزور قلمرو دیگری با ذخایر نفتی است. در این استان، تروریست ها، از منابع نفتی بهره برداری می نمایند. آمریکا نیز طرح ها و برنامه های خود را در اینجا دارد. من به آقای پوتین پیشنهاد کردم که اگر آنها از نظر اقتصادی پشتیبانی نمایند، می توانیم کارهای مربوط به قرارداد انجام کار را پیش ببریم.

اردوغان در ادامه توضیح داد که که پوتین بعنوان یک احتمال، به این پیشنهاد پاسخ مثبت داده است و اگر چنین گامی برداشته گردد، می توانم پیشنهاد مشابهی را به ترامپ بدهم.

با این حال، مسکو تا به امروز در مورد چنین پیشنهاد رئیس جمهور ترکیه اظهارنظر ننموده است اما پیش از این، مقام های روس به طور مداوم، از هرگونه کوشش کشورهای دیگر برای نقض تمامیت ارضی سوریه یا غارت منابع این کشور انتقاد نموده بودند.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه واشنگتن را به کوشش برای تجزیه قلمروهای شرق سوریه به منظور تشکیل یک شبه دولت در این منطقه انتقاد کرد. یک ماه قبل از آن، ارتش روسیه با انتشار یکسری تصاویر ماهواره ای نشان داد که آمریکا به همراه سیا و ارتش خود در یک عملیات قاچاق نفت در سوریه مشارکت دارد. و حضور نظامیان آمریکایی در مناطق نفتی شرق سوریه را راهزنی بین المللی خواند.

آمریکا اواخر سال گذشته میلادی بعد از خارج کردن نظامیان خود از مرز ترکیه و سوریه، بیان کرد که قصد محافظت از میدان های نفتی سوریه را دارد که با مخالفت های جامعه بین الملل روبرو شد و جامعه بین الملل بیان کرد که اینگونه اقدامات، نقض قوانین بین الملل محسوب می گردد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در بخشی دیگر به توافق آتش بس با روسیه در ادلب اشاره نمود و گفت که آتش بس در سوریه به خوبی در حال انجام است اما موقت است و ابراز امیدواری کرد که آتش بس به صورت دائمی درآید.

پیش از نیز مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این خصوص گفته بود: ما برای رسیدن به آتش بس دائمی در ادلب کوشش می کنیم. دوران اهمال کاری به انتها رسیده و باید با اتحادیه اروپا به نقشه راهی درباره پناهجویان برسیم.

وی ضمن ادعای اینکه روز گذشته نیروهای ارتش سوریه آتش بس ادلب را شکستند و روسیه هم به آنها هشدار داد، اضافه کرد: جنوب بزرگراه بین المللی ام4 تحت کنترل روسیه و شمال آن تحت کنترل ما است. اگر رژیم [سوریه] کوشش کند برخلاف آتش بس پیشروی داشته باشد، نظامیان ما آنچه را تا امروز انجام داده اند، دوباره انجام خواهند داد.

نرم شدن موضع آمریکا درباره اس-400

رئیس جمهور ترکیه در بخشی از سخنان خود توضیح داد که ایالات متحده آمریکا موضع خود را در مورد فروش سامانه های دفاع پاتریوت آمریکا نرم تر نموده است و از آنکارا خواسته است که تضمین دهد که سامانه های دفاعی اس-400 روسیه را فعال نمی کند.

وی در این خصوص گفت: ما این پیشنهاد را درباره پاتریوت به ایالات متحده دادیم: اگر می خواهید به ما پاتریوت بدهید، این کار را بکنید. ما هم می توانیم از شما پاتریوت بخریم. آنها همچنین به طور چشمگیری موضع خود را درباره موضوع اس 400 نرم تر نموده اند. آنها هم اکنون در این نقطه قرار دارند که به ما قول بدهید که اس-400 را راه اندازی و فعال نکنید.

در حالی رئیس جمهور ترکیه از نرم شدن موضع واشنگتن در مورد اس-400 خبر داده است که پیش از این ایالات متحده آمریکا، آنکارا را از پروژه سامانه های پاتریوت به دلیل خرید سامانه های روسی اس-400 خارج نموده بود.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 349

به "پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین درباره سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تازه اردوغان به پوتین درباره سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید