اعتبارنامه تاجگردون در انتظار رای نمایندگان؛ مجلس در جهت پایبندی به قانون

به گزارش تور کانادا، رای گیری یا عدم رای گیری درباره اعتبارنامه تاجگردون به یکی از شبهات این روزهای فضای سیاسی تبدیل شده که به نظر می رسد مجلس طبق روال قبلی و مرّ صریح قانون عمل خواهد نمود.

اعتبارنامه تاجگردون در انتظار رای نمایندگان؛ مجلس در جهت پایبندی به قانون

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، اعتبارنامه تاجگردون و تایید یا رد آن موضوعی است که این روزها در مجلس داغ بوده و هر کسی اظهارنظری در مورد آن دارد اما اینکه روال قانونی در این باره چیست و مجلس یازدهم در این باره چه خواهد نمود، مهم است.

در جلسه 21 خرداد ماه سال 99 اعتبارنامه تاجگردون در شعبه 12 مجلس یازدهم آنالیز شد و با 9 رأی موافق و 7 رأی مخالف به تصویب رسید. با تائید اعتبارنامه در شعبه انتظار می رفت مجلس نیز آن را مصوب کند، اما در صحن علنی مجلس پس از قرائت گزارش شعبه 12 علیرضا زاکانی در تذکری آیین نامه ای و استناد به اصل93 قانون اساسی خواهان رای گیری مجلس درباره اعتبارنامه شد.

وی معتقد بود مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، مگر در تصویب اعتبارنامه نمایندگان. در این اصل به لفظ مجلس و تصویب اشاره شده است از این رو رئیس مجلس نیز با رای گیری در این باره موافقت کرد که نتیجه آن مخالفت بیشتر نمایندگان با اعتبارنامه این نماینده و ارجاع آن به کمیسیون تحقیق بود.

کمیسیون تحقیق مجلس نیز در فرصت قانونی اعتبارنامه این نماینده را تایید کرد حال این سوال مطرح است که پس از بازگشت نمایندگان از حوزه های انتخابیه و شروع به کار صحن آیا اعتبارنامه تاجگردون بدون رای گیری مصوب خواهد شد یا طبق روال قبلی رئیس مجلس آن را به رای خواهد گذاشت.

در این باره محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم می گوید: در مورد اعتبارنامه این نماینده مجلس نیز همان گونه که یک بار عبارت تصمیم گیری به رای گیری تفسیر شده این بار هم انتظار می رود همین رویه تکرار گردد.

وی ادامه داد: در یک موضوع واحد دو نوع تصمیم گیری نخواهیم داشت لذا انتظار داریم این بار نیز موضوع به رای مجلس گذاشته و با نظر همه نمایندگان تصمیم گیری گردد.

انتظاری که از مجلس یازدهم شکل گرفته، پایبند به قانون بوده و به نوعی شفافیت را همانند قوه قضائیه از خود شروع کند از این رو در موضوع اعتبارنامه تاجگرون نیز امید می رود نص صریح قانون اجرا گردد در این رابطه سیدمجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم اجرا نماینده دقیق قوانین خواهد بود، گفت: در موضوع اعتبارنامه نماینده گچساران نیز به طور حتم مجلس طبق قانون پیش خواهد رفت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس اصل 85 قانون اساسی در باب آنالیز پرونده تاجگردون رعایت خواهد نمود یا خیر، ادامه داد: ما پایبند به قانون بوده و طبق آن عمل خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر اینکه اجرای قانون باید از سوی مجلس جدی گرفته گردد، عناون کرد: ما ملزم با پایبندی به قانون بوده و در مورد اعتبارنامه این نماینده نیز مُر قانون اجرا خواهد شد هر چند که به مذاق بعضی خوش نیاید.

براساس اصل 93 قانون اساسی، مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، مگر در تصویب اعتبارنامه نمایندگان. در این اصل به لفظ مجلس و تصویب اشاره شده است و به گفته زاکانی نماینده تهران کلمه مجلس در این اصل به معنای اظهارنظر دو سوم نمایندگان بوده و رأی فرد فرد نمایندگان موضوعیت دارد.

طبق اصل 85 قانون اساسی سمت نمایندگی مگر در موارد خاص قائم به شخص نیست، بنابراین نمایندگان نمی توانند وظایف خود را به شعب واگذار نمایند. از این رای گیری در مورد اعتبارنامه این نمایندگان تگلیف وی برای خادمی ملت روشن خواهد نمود.

4151/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 623

به "اعتبارنامه تاجگردون در انتظار رای نمایندگان؛ مجلس در جهت پایبندی به قانون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتبارنامه تاجگردون در انتظار رای نمایندگان؛ مجلس در جهت پایبندی به قانون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید