لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! ، بحران شروع شد

به گزارش تور کانادا، لوازم یدکی خودروهای چینی در کشور ما بعضا از خودروهای لوکس اروپایی هم گران ترند. این لوازم کمیاب هم هستند. اما دلیل چیست؟

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! ، بحران شروع شد

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: شاید شما هم کم و بیش در جریان شرایط بازار لوازم یدکی خودروهای چینی در کشور باشید. چندی پیش نیز ویدیویی منتشر شده بود که نشان می داد قیمت قطعات یکی از محصولات سواری چری هم قیمت مرسدس C200 است.

علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز قبل تر بیان کرد: بعضاً در خودروهای چینی مشکل رادیاتور، توربوشارژ و قطعات اصلی موتور برای مردم بحران هایی را به وجود آورده است. نمی دانیم چرا هیچ توجهی به قطعات یدکی خودروهای چینی و خدمات پس از فروش آنها نمی گردد.

وی ادامه داد: خریداران محصولات چینی درصورت بروز مشکل مجبورند در تعمیرگاه ها زمین گیر باشند.

آنالیز های میدانی بیت ران نیز نشان می دهد لوازم یدکی خودروهای چینی بسیار گران و کمیاب هستند. این در حالی است که قطعات یدکی انواع خودروهای اروپایی، تویوتا، لکسوس و… به راحتی و با قیمتی پایین تر از خودروهای چینی در دسترس هستند!

اما چرا تامین لوازم یدکی محصولات چینی آنقدر سخت و پر هزینه است؟ نقش نمایندگی ها که از پیش هزینه گارانتی را هم از مشتری دریافت می نمایند چیست؟

تاجران رده بالا سراغ قطعات چینی نمی روند

علی خسروانی کارشناس و فعال حوزه خودرو در این زمینه به بیت ران گفت :شبکه تامین قطعات خودروهای برند مانند مرسدس و تویوتا و… سالیان درازی است که در حال فعالیت هستند. چرا که این خودروها به تعداد انبوه و در طی سالیان متمادی به کشور وارد شدند. مشتری هم با اتصال به این شبکه می تواند قطعه مورد نظر خود را تامین کند.

وی توضیح داد: اما درباره خودروهای چینی قضیه فرق دارد چرا که تاجران رده بالا به دلیل تعداد کم این خودروها و هزینه تمام شده بالا، به سراغ واردات آن نمی روند. از طرف دیگر تمام قطعات خودروهای برند در کشورهای اطراف مانند امارات، عمان و … قابل تهیه است. اما شما نمی توانید در امارات مثلا قطعه برلیانس را تهیه کنید چون این خودرو در آن جا اصلا وجود ندارد.

خسروانی ادامه داد: در نتیجه مواردی که ذکر شد، سفارش گذاری لوازم یدکی خودروهای چینی معمولا به صورت تکی و از مبدا چین است و در نهایت این قطعه با قیمت بالا و در زمان نسبتا طولانی به دست مشتری می رسد.

چرا شرکت های مونتاژ کار به وظیفه تامین قطعات محصول فروخته شده عمل نمی نمایند؟

علی خسروانی در پاسخ این پرسش گفت : خودروهای چینی مونتاژی در کشور خود به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول خودروهایی هستند که به تعداد محدود و به وسیله شرکت های ضعیف تر به کشور وارد می شوند. این خودروها پس از مدتی رها می شوند و متصدی ندارند. سفارش گذاری قطعات چنین خودروهایی (مانند کوپا، SWM، دامای و…) به دلیل تعداد کم، به صرفه نیست و هر تاجری به سراغ آن نمی رود یا اگر برود، مجبور است این قطعات را با قیمت بالایی بفروشد تا برایش صرفه داشته باشد.

خسروانی درباره دسته دوم خودروهای چینی که کم تیراژ هستند ادامه داد: بعضی از شرکت های وارد نماینده که ضعیف تر هستند، قدرت سرمایه گذاری لازم برای تامین قطعات یدکی یک خودرو را ندارند. در نتیجه مجبور هستند قطعات لوازم یدکی خودروهای چینی خود را به صورت موردی و از مبدا چین سفارش گذاری نمایند که این موضوع قیمت نهایی و زمان تحویل برای مصرف نماینده را بالا می برد.

اما شرکت های بزرگ تر وارد نماینده مانند مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه بهمن چرا در تامین لوازم یدکی خودروهای چینی با مشکل روبرو هستند؟

انحصار در تامین قطعه

خسروانی درباره مسائل تامین لوازم یدکی خودروهای چینی پر تیراژ به بیت ران گفت :شما به عنوان مشتری مجبور هستید هر قطعه ای را تنها از نمایندگی مجاز آن تهیه کنید و در غیر این صورت گارانتی خودروی شما ابطال می گردد. شرکت های مونتاژ کار رده بالا نیز از این انحصار استفاده می نمایند و قطعات را با قیمت بالایی به فروش می رسانند. از آن گذشته اصلا تنها منبع واردات این لوازم خود شرکت ها هستند. شما می توانید چراغ یک تویوتا را از منابع مختلف در خیابان چراغ برق تهیه کنید که این یک عامل رقابتی است. اما مثلا چراغ یک جک S5 را نمی توان از بازار آزاد تهیه کرد و فقط باید از شرکت اصلی تهیه گردد.

وی درباره زمین گیر شدن بعضی از خودروهای چینی به دلیل مشکل در تامین قطعات اضافه کرد : من نمی توانم بگویم زمین گیر می شوند یا قطعه فلان خودرو اصلا وجود ندارد. اما اینجا از بعضی از شرکت ها گلایه می کنم و به آن ها می گویم باید انرژی بیشتری در زمینه تامین لوازم یدکی خودروهای چینی بگذارند.

جمع بندی

آنالیز مستندات و تحقیقات خبرنگار بیت ران نشان می دهد بحران تامین لوازم یدکی خودروهای چینی جدی است. در حالی که مشتری ها یک محصول چینی را به بهانه صفر بودن و خیال جمعی از بابت تامین قطعات و خدمات به جای یک محصول برند کارکرده اما با کیفیت تهیه می نمایند، در عمل شاهد زمین گیر شدن خودروی خود برای تامین ساده ترین قطعات یدکی هستند. این در حالی است که هزینه گزافی را هم از قبل برای تامین همین خدمات به شرکت پرداخت می نمایند.

به نظر می رسد وزارت صمت و نهادهای نظارتی باید مونتاژکاران چینی را متعهد نمایند تا به نسبت حجم فروش و واردات خودرو، قطعات یدکی آن را هم تامین نمایند و روی قیمت عرضه شده آن هم نظارت نمایند.

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار خبرنگاران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو معین شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

لاماری ایما آنالیز شد / زیبای کم جان!

منبع: بیت ران
انتشار: 5 شهریور 1402 بروزرسانی: 5 شهریور 1402 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1797

به "لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! ، بحران شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! ، بحران شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید