برای کاهش مقدار استرس در محیط کار، 8 گام بردارید!
به گزارش تور کانادا، خبرگزاری خبرنگاران- کنار آمدن با مسائل شغلی گاهی اوقات بیش از حد سخت به نظر می رسد. استرسی که ما همراه خود به محل کار می بریم و حتی استرسی که در محل کار منتظر ماست، طغیان می نماید، سطح بهره وری را کاهش داده و از لحاظ فیزیکی و روانی صدماتی به همراه دارد.
به گزارش خبرنگاران، در این میان پیدا کردن راه چاره هایی برای مقابله با این اندازه از استرس بسیار حائز اهمیت است و البته باید گفت خوشبختانه راه های زیادی برای کاهش استرسی که در محیط کار منجر به کاهش بهره وری می گردد، وجود دارد:
با خود مهربان باشید: مطمئنا هرآنچه احساس بهتری داشته باشیم نسبت به استرس و نتایج مخرب آن مقاوم تر و انعطاف پذیرتر خواهیم شد. لازم نیست تغییرات عمده ای در زندگی تان به وجود آورید؛ حتی موارد ریز و کوچک نیز می تواند در بهبود شرایط روحی شما بالقوه تاثیرگذار باشد. این را بدانید که با انتخاب نکات مثبت زندگی تغییر قابل توجهی در محیط کاری و محیط خانه پدید خواهد آمد.
پر جنب و جوش باشید: ورزش های ایروبیک یک روش ضداسترس است و منجر به افزایش انرژی، افزایش هوشیاری و تنش زدایی از فکر و جسم می گردد. حتی می توانید برای آرامش خاطر بیشتر هر روز به مدت چند دقیقه به صدای آب گوش دهید.
مواظب وعده های غذایی تان باشید: حجم غذایی کم با افزایش وعده های غذایی در طول روز می تواند سطح قند خون بدن تان را در حد مطلوبی نگاه دارد. قند خون پایین باعث تحریک پذیری و اضطراب می گردد و از طرف دیگر پرخوری بیش از حد شما را سست و بی حال می نماید.
سیگار نکشید: استعمال دخانیات بخصوص زمانی که اضطراب و استرس دارید، اگرچه ممکن است احساس آرامش را به فرد تلقین کند، اما نیکوتین موجود در سیگار یک ماده مخدر محرک است که خود مولد سطح بالایی از استرس محسوب می گردد.
خوب بخوابید: بی خوابی شما را مستعد استرس بیشتر می نماید. پس نباید فواید داشتن خوابی آرام و کافی را در حفظ تعادل روحی و روانی انکار کرد.
برنامه ریزی متعادلی داشته باشید: برنامه، مسئولیت ها و وظایف روزانه را تحلیل و آنالیز کنید. کار مداوم و نداشتن سرگرمی صبر شما را در یک آن لبریز خواهد نمود. بین کار و زندگی خانوادگی، فعالیت های اجتماعی و فردی خود تعادل برقرار کنید.
بیش از حد درگیر تعهدات کاری نشوید: اگر وظایف زیادی به گردن شما نهاده شده بین کار های ضروری و غیر ضروری تفاوت قائل شوید. کار هایی که از اهمیت کمتری برخوردارند باید در انتهای لیست قرار گیرد و یا به کلی حذف گردد.
استراحت کوتاه داشته باشید: لحظاتی را تدارک ببینید تا فکر خود را نظم داده و به استراحت بپردازید. بعلاوه سعی کنید در صورت امکان در هنگام ناهار از پشت میز بیرون بیایید.
منبع: خبرگزاری آریا