تأکید وزیر خارجه ارمنستان بر نقش روسیه در دستیابی به توافق آتش بس در قره باغ

به گزارش تور کانادا، وزیر خارجه ارمنستان بر نقش خاص روسیه در دستیابی به توافق درباره آتش بس در قره باغ تأکید کرد و سناتور روس هم، این توافق را نخستین گام در جهت تثبیت اوضاع در منطقه و نشستن طرفین بر سر میز مذاکرات، ارزیابی کرد.

تأکید وزیر خارجه ارمنستان بر نقش روسیه در دستیابی به توافق آتش بس در قره باغ

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، زهراب مناتساکانانیان، وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان بر نقش ویژه روسیه در دستیابی به توافق درباره آتش بس در منطقه درگیری های قره باغ کوهستانی تأکید کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: ما به لطف میانجی گیری فعال روسیه و هماهنگی نزدیک با دیگر شرکای این کشور در گروه مینسک - فرانسه و ایالات متحده، توانستیم رژیم آتش بس را برقرار کنیم. البته با این حال، اوضاع در جمهوری خودخوانده قره باغ، همچنان ناپایدار است.

وزیر خارجه ارمنستان در صحبت درباره تشدید اوضاع در مناطق مرزی، یادآور شد که ظاهراً آذربایجان می خواهد آمادگی و توان دفاعی ارمنستان در خارج از منطقه قره باغ کوهستانی را مورد ارزیابی قرار بدهد. وی این اقدام را یک چرخش بسیار خطرناک خواند.

توافقات در مسکو، نمایش اراده سیاسی پوتین و اجرای درست لاوروف است

در همین رابطه، کنستانتین کاساچوف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز ابراز عقیده کرد که توافق در مورد برقراری آتش بس بین دو طرف ارمنستانی و آذربایجانی که شب گذشته در مسکو صورت گرفت، حلقه معیوب خشونت متقابل را شکست.

این سناتور روس در صفحه فیس بوک خود نوشت: این توافق یک فرصت تازه بوجود آورد- اگر نه برای صلح، حداقل برای یک آتش بس. این راه بهتر از هیچ چیز است. تحریک نمایندگان اگر دوباره ظاهر شوند، باید بدانند که اقدامات آنها در نهایت سرانجامی نخواهد داشت و باید دست از تحریکات خود بردارند.

علاوه بر این، کاساچوف یادآور شد که در این ماجرا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اراده سیاسی خود را به طور کامل نشان داد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، هم آن را به اجرا گذاشت.

این سناتور همچنین از مقامات باکو و ایروان، به خاطر قبول ملاقات در مسکو تشکر نموده و اضافه نمود: البته اکنون مسئولیت اصلی با طرف های درگیر است. کارهای سخت زیادی در پیش است - توافق در مورد پارامترهای خاص رژیم آتش بس، سازماندهی تبادل زندانیان و اجساد کشته شدگان و نشستن بر سر میز مذاکره. ولی گام نخست در این جهت گیری، برداشته شده است.

لازم به یادآوری است، روز آدینه 9 اکتبر (18 مهر ماه)، مسکو میزبان مذاکرات سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد راه های حل و فصل مسالمت آمیز درگیری های نظامی در منطقه قره باغ کوهستانی بود. این نشست بیش از 10 ساعت به صورت کاملاً بسته به طول انجامید. قبل از شروع مذاکرات، طرفین حتی از شروع اظهار نظر اولیه خودداری کردند.

وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان چند ساعت قبل از شروع مذاکرات وارد مسکو شدند. ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه، آنها را به رایزنی درباره مناقشه قره باغ در مسکو دعوت نموده بود.

در نتیجه مذاکرات شب گذشته در مسکو، طرفین بالاخره در مورد برقراری آتش بس از ساعت 12:00 روز شنبه 10 اکتبر (19 مهر ماه) توافق کردند. قرار شده که پارامترهای رژیم آتش بس متعاقباً مورد توافق طرفین درگیری قرار بگیرد. همچنین معین شده است، باکو و ایروان توافق کردند که پس از اجرای آتش بس، مبادله اسراء و اجساد کشته شدگان درگیری های اخبر را شروع نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 706

به "تأکید وزیر خارجه ارمنستان بر نقش روسیه در دستیابی به توافق آتش بس در قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید وزیر خارجه ارمنستان بر نقش روسیه در دستیابی به توافق آتش بس در قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید