تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟

به گزارش تور کانادا، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟

تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟

گرمایش زمین ریشه افزایش شدید دمای آب و و هوا، توفان های ویرانگر و بسیاری از پدیده های دردسرساز دیگر است. اما صنعت گردشگری چطور با این مشکل مقابله می نماید؟

اگر بخواهیم به بارزترین تاثیرات تغییرات اقلیمی بر محیط اشاره کنیم، می توانیم اس ترنک یکی از برترین سواحل مایورکا را مثال بزنیم. در این ساحل، پناهگاه های زیرزمینی بتنی و عظیمی که اواسط قرن بیستم به وسیله فرانسیسکو فرانکو ساخته شده است، در ابتدا زیر تل های شن پنهان شده بودند، اما این روزها این سازه ها از زیر شن ها بیرون آمده اند، چرا که افزایش سطح آب سبب فرسایش بخش هایی از این ساحل شده است و این چشم انداز را تحت تاثیر قرار داده است. دانشمندان دریافته اند ساحل اس ترنک امروزه 40 متر کوتاهتر از قبل است. اگر گرمایش زمین به همین روال ادامه پیدا کند، بسیاری دیگر از ساحل های مایورکا درون دریا ناپدید خواهند شد.

توماس دوراک از متولیان تحقیقاتی است که به وسیله آژانس محیط زیستی فدرال آلمان درباره تاثیرات گرمایش زمین بر روی گردشگری انجام شد. به گفته دوراک ما در منطقه مدیترانه شاهد فرسایش خشکی در ابعاد وسیع هستیم.

با این حال این مسئله تاثیری بر شمار بازدیدنمایندگان نداشته است، پیش بینی می گردد شمار بازدیدنمایندگان از مایورکا در تابستان سال جاری حتی رکورد نوی را نیز به ثبت برساند.

دوراک معتقد بسیاری از اروپایی ها به عادت هایی که در زندگی دارند بسیار اهمیت می دهند و کسی که 20 سال تعطیلات را در ایتالیا گذرنده است به این کار ادامه خواهد داد و حتی فاجعه های طبیعی همانند سقوط یخچال طبیعی در دولومیتی که در ماه جولای سبب کشته شدن 11 نفر شد نیز برای مدت طولانی نظر مردم را تغییر نخواهد داد.

با این حال دورلاکر که یک استاد رشته مدیریت گردشگری در دانشگاه وین است، بیان نمود: اگر یک منطقه بطور مدام تحت تاثیر سیل یا بهمن دچار آسیب گردد، گردشگری آن منطقه نیز درنهایت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما این اتفاقات هر از گاهی در نقاط مختلف دنیا به وقوع می پیوندند. با اینکه مردم از خطرات مطلع هستند، اما این خطرات را مختص منطقه معینی نمی دانند.

با این حال این استاد دانشگاه معتقد است، کارائیب از این قاعده مستنثنی است. در سپتامبر سال 2019، توفان فصلی دوریان خسارت های شدیدی را در باهاما به بار آورد و در نتیجه آن گردشگری این منطقه به زانو عایدی.

دوارک معتقد است گرمایش زمین، تفرجگاه های اسکی روی برف را بسیار تحت تاثیر قرار داده، چرا که افزایش دما حجم بارش برف را کاهش داده است. دوراک معتقد است این مکان ها به برترین شکل ارتباط بین تغییرات اقلیمی و گردشگری را به تصویر می کشند، چرا که اگر یک پیست اسکی برای چند سال متوالی با کمبود و یا فقدان بارش برف روبرو گردد، علاقمندان به ورزش های زمستانی را از دست می دهد.

منطقه آلپ مدتها است با این مشکل روبرو شده است و در بسیاری از نقاط برای جبران کمبود بارش برف از دستگاه های برف ساز استفاده می گردد. به گفته وزیر گردشگری منطقه خودمختار تیرول جنوبی فراوری مصنوعی برف در شمال ایتالیا به خوبی جواب داده و گردشگران در زمستان به این منطقه روی می آورند و شمار بازدیدنمایندگان تا به امروز باثبات بوده است.

اما فراوری مصنوعی برف فقط در مکان هایی با دمای معین و پایین امکان پذیر است و نقاطی در تیرول جنوبی وجود دارد که اسکی کردن به علت کم شدن توده های برف و افزایش دما دیگر امکان پذیر نیست.

سواحلی که در حال ناپدید شدن هستند، افزایش تعداد توفان و سیل و کمبود بارش باران فقط تعدادی از عواقب گرمایش زمین هستند که بر صنعت گردشگری نیز تاثیر می گذارند. خشکسالی و افزایش موج گرما نیز گردشگران را از منطقه ها تحت تاثیر دور نگه می دارد.

در سال 2008، سازمان دنیای گردشگری از آسیب پذیر بودن صنعت گردشگری در مقابل تغییرات اقلیمی سخن گفت. آتش سوزی های جنگلی، بیماری های عفونی نو و از بین رفتن تنوع گیاهان و حیوانات فقط تعدادی از جنبه های گرمایش زمین هستند که می توانند در آینده مسائل اساسی را برای مقاصد گردشگری محبوب ایجاد نمایند. بعلاوه گمان می رود منطقه ها سردتر در شمال گردشگران بیشتری را جذب نمایند.

به گفته دورلاکر در حال حاضر نیز بعضی از گردشگران در فصل تابستان به علت گرما به مدیترانه سفر نمی نمایند. او معتقد است مقاصد گردشگری محبوب باید به منطبق شدن با تغییرات اقلیمی فکر نمایند. مقام های این مقاصد گردشگری دیر یا زود باید اقدام نمایند در غیر این صورت در نهایت گردشگران را از دست خواهند داد.

هیچ الگوی یکسانی برای سازگاری با گرمایش زمین وجود ندارد. هر یک از مقاصد گردشگری باید با توجه به شرایط آن منطقه اقدام نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1616

به "تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی چه تاثیری بر مقاصد گردشگری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید