تفاوت ویروس با باکتری چیست؟

به گزارش تور کانادا، ویروس ها و باکتری ها آنقدر ریز هستند که با چشم غیر مسلح نمی توان آنها را دید. آنها در مدت زمان بسیار کوتاه تکثیر می یابند و می توانند ما را بیمار سازند. اما گذشته از این، باکتری ها و ویروس ها با هم وجه مشترک زیادی ندارند.

تفاوت ویروس با باکتری چیست؟

باکتری ها مستقلا خود را تامین می نمایند

باکتری ها موجودات زنده ای هستند که تنها از یک سلول تشکیل می شوند. این سلول دارای تمام محتویاتی است که آن ها برای حیاتشان احتیاج دارند: ویژگی های ژنتیکی و ماشین های سلولی ایی که پروتئین فراوری و باکتری ها را با انرژی تامین می نمایند. دیفتری، وبا، سل و سیاه سرفه از جمله بیماری هایی هستند که به وسیله باکتری ها فراوری می شوند.

اما اینطور نیست که تمام باکتری ها برای انسان مضر باشند. برای مثال باکتری هایی که در روده هستند برای هضم غذا لازم اند.

ویروس ها، ماشین های تکثیر

بر خلاف باکتری ها، ویروس ها ذراتی عفونی اند و سلول نیستند. ویروس ها قطعه ای از نوکلئیک اسید ند که درون پوششی پروتئینی محصور شده اند.

بدین ترتیب ویروس ها دستگاه های سلولی نیستند که بتوانند برای خود انرژی و پروتئین فراوری و یا حتی زاد و ولد نمایند. به همین علت هم ویروس ها بسیار کوچک تر از باکتری ها هستند. در حالی که بزرگی باکتری ها حدود 001 / 0 میلی متر است، بزرگی ویروس ها تنها به یک صدم این مقدار می رسد.

برای بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران ویروس ها موجودات زنده به حساب نمی آیند. اما مساله اینجاست که آنها هنوز تعریفی تعیین درباره ویژگی های یک موجود زنده ندارند.

ویروس ها چگونه زاد و ولد می نمایند؟

تکثیر ویروس ها نسبت به باکتری ها کاملا فرق دارد. آنها با یاری سلول های دیگر تکثیر می یابند. ویروس ها ویژگی های ارثی خود را به سلول های موجودات زنده انتقال داده و برنامه این سلول ها را به هم می ریزند: آنها با یک حقه کاری می نمایند که سلول های میزبان پس از آن صرفا ذرات ویروسی فراوری نمایند تا اینکه حجمشان بزرگ شده و بترکند. پس از ترکیدن و شکافتن سلول، ویروس های تازه آزاد می شوند.

هر ویروس مختص سلول های میزبان معینی است. بعضی از ویروس ها به گیاهان حمله می نمایند، بعضی دیگر اما به حیوانات، به انسان ها و حتی به باکتری ها. ویروس ها می توانند در انسان منجر به بیماری های ایدز، هرپس، هپاتیت، تب زرد، گریپ و سرخک شوند.

داروهای ویژه برای مقابله با ویروس ها

از آنتی بیوتیک ها علیه باکتری ها استفاده می گردد. اما ویروس ها چون زنده نیستند، کشته هم نمی شوند. تنها داروهای ضد ویروسی (Antiviral) علیه آنها اثربخش است. این داروها مانع افزایش ویروس ها شده و از ورود آنها به سلول های میزبان جلوگیری می نمایند.

پزشکان با وجود این، در صورت بروز عفونت ویروسی آنتی بیوتیک تجویز می نمایند. علت آن این است که زمانی که یک فرد آلوده به ویروس می گردد، سیستم دفاعی بدنش ضعیف می گردد. همین امر باعث می گردد که باکتری ها راحت تر وارد بدن او بشوند. به همین علت پزشکان هنگام ظهور عفونت ویروسی هم آنتی بیوتیک تجویز می نمایند.

روش دیگر استفاده از واکسن است که می توان از آن در مقابله با باکتری ها و ویروس ها استفاده کرد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1626

به "تفاوت ویروس با باکتری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ویروس با باکتری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید