کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هیچ مبنای قانونی ندارد

به گزارش تور کانادا، یک کارشناس مسائل آمریکا، با بیان اینکه کوشش دولت واشنگتن به منظور تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران با توسل به راهکارها و بهانه های مختلف، غیر قانونی است، گفت: قاعدتا کشورهای عضو شورای امنیت باید با این موضوع مخالفت نمایند.

کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هیچ مبنای قانونی ندارد

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، فواد ایزدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی اعلام نموده است که وزیر امور خارجه آمریکا در حال آماده سازی یک استدلال حقوقی است که نشان دهد آمریکا هنوز عضوی از توافق هسته ای با ایران است و این بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید نموده و اطمینان حاصل کند که تحریم های سختگیرانه تری علیه ایرانی اعمال گردد، گفت: هدف آمریکایی ها این است که محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران باقی بماند و با توجه به اینکه آمریکایی ها باید منطقه غرب آسیا را ترک نمایند، احساس می نمایند که اگر توانمندی تسلیحاتی ایران بیشتر گردد، سرعت خروج آن ها نیز افزایش پیدا می نماید؛ بنابراین آن ها نسبت به توانمندی تسلیحاتی ایران دغدغه مند هستند در حالی که تسلیحات ایران، تسلیحات متعارفی است.

این استاد دانشگاه، با بیان این که در خود مقاله نیویورک تایمز نیز اشاره شده که آمریکا از برجام خارج شده و رسما در بیانیه ای که کاخ سفید در این زمینه حدود دوسال پیش منتشر کرد از کلمه END استفاده شده است و این به معنای سرانجام رسمی حضور آمریکا در برجام است، ادامه داد: اینکه آمریکا از یک توافقی خارج گردد و آن را سرانجام یافته اعلام کند و دوباره بخواهد به آن توافق متوسل گردد و خود را عضوی از آن بداند نه در راستای اینکه سیاست گذشته خود را اصلاح کند بلکه در این راستا که می خواهد برای حل دغدغه های خود تحریم ها علیه ایران تمدید گردد و از مکانیزم ماشه استفاده کند، امری غیر قانونی است چرا که وقتی که آمریکا بیانیه داده و از کلمه END استفاده نموده این موضوع به این معناست که رسما از برجام خارج شده است.

فواد ایزدی با بیان اینکه طرف های دیگر برجام هنوز از این توافقنامه به صورت رسمی خارج نشده اند، توضیح داد: البته اروپایی ها نیز با اجرا نکردن تعهدات خود در عمل از برجام خارج شده اند ولی رسما در این زمینه بیانیه ای منتشر ننموده اند. بنابراین رسما خارج نشده اند. دولت های چین و روسیه نیز همچنان در برجام حضور دارند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها مدعی هستند که همچنان عضوی از برجام هستند تا کل این توافق را نابود نمایند چرا که استفاده از مکانیزم ماشه یعنی اینکه ما به شرایط قطعنامه 1929 بازگردیم.

این استاد دانشگاه گفت: در واقع یکی دیگر از اهداف آمریکایی ها از دنبال کردن این موضوع آن است که می خواهند کشورهایی که هنوز رسما از برجام خارج نشده اند را از این توافقنامه خارج نمایند.

وی با بیان اینکه اقدام آمریکایی ها در این زمینه قانونی نیست و قاعدتا دیگر کشورهای عضو شورای امنیت باید با این مسئله مخالفت نمایند، تاکید نمود: این نوع رفتارها نگاه فکری آمریکا را نشان می دهد و اینکه آن ها به قوانین بین المللی تعهدی ندارند و صرفا از آن ها برای تحقق اهداف خود استفاده می نمایند.

ایزدی گفت: آمریکایی ها تقریبا حدود دو سال است که از برجام خارج شده اند و از نظر قانونی معنا ندارد که مدعی باشند که همچنان عضو از این توافق هستند نه با این هدف که کوشش داشته باشند اشتباه گذشته شان را در خصوص این توافق جبران نمایند بلکه می خواهند دیگرانی را که هنوز در برجام باقی مانده اند را خارج نمایند. صحبت های آمریکایی ها در این زمینه قانونا و عقلا پذیرفته شده نیست.

وی در پاسخ به این سوال که بعضی معتقدند هدف آمریکایی ها از این موضوع این است که کاری نمایند که ایران رسما خود از برجام خارج گردد، گفت: در پاسخ به این سوال باید به این موضوع توجه داشت که برجام یک امر مقدس نیست. برجام توافقی بود که طی آن طرف های مقابل ایران نسبت به توانمندی های هسته ای ایران دغدغه هایی داشتند که بر اثر این توافق دغدغه آنها حل شد ولی ایران به آن اهدافی که از برجام دنبال می کرد نرسید چرا که اکنون تحریم هایی که کشورمان با آن روبرو است بیش از برجام است و فروش نفت ما کمتر از قبل از برجام است بنابراین این موضوع که ایران در این توافق بماند یا نماند خیلی مطرح نیست.

ایزدی ادامه داد: زمانی که یک توافق کارآمدی برای شما ندارد، اینکه شما رسما در آن باشید یا نباشید موضوعیتی ندارد و تنها زمانی این امر ممکن است موضوعیت پیدا کند که از این توافق نامه به عنوان یک امر مقدس یاد گردد که چنین تفکری بعضا در کشور وجود دارد و عده ای برجام را مقدس می دانند.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به صحبت های شما می توان گفت که آمریکا نمی تواند هدف خود را به پیش ببرد و با مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت روبرو می گردد؟ گفت: من عرض نکردم که آمریکا نمی تواند، چرا که آمریکا قلدری های خاص خود را دارد و ما هم مسائل خود را داریم ولی معتقدم که قاعدتا باید دیگر کشورهای عضو شورای امنیت با آن مخالفت نمایند چرا که یک کار قانونی نیست. در واقع عرض من این نیست که آمریکا نمی تواند این کار را انجام بدهد چرا که ما با یک کشور قلدر روبرو هستیم، بلکه صحبت این است که این کار غیرقانونی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 488

به "کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هیچ مبنای قانونی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هیچ مبنای قانونی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید