بورل: اجرای تعهدات ایران در گرو بازگشت آمریکا به برجام است

به گزارش تور کانادا، تهران (پانا) - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه آمریکا کشوری معتاد به تحریم، اعمال فشار و قلدری است تاکید نمود اجرای کامل تعهدات برجامی ایران، در گرو بازگشت آمریکا به این توافق است.

بورل: اجرای تعهدات ایران در گرو بازگشت آمریکا به برجام است

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا بیان کرد که این روزها تماس های دیپلماتیک مهمی با هدف حفظ برجام در جریان است. او این مطلب را در گفت وگو با خبرنگاران بیان داشت و توضیح داد که اجرای کامل تعهدات برجامی ایران، در گرو بازگشت آمریکا به این توافق است.

وی اضافه کرد که در نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا آخرین تحولات بین المللی از جمله روابط با روسیه، کودتای میانمار، هنگ کنگ و بلاروس مورد آنالیز قرار خواهد گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به حضور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه جدید آمریکا در این نشست هم اشاره نمود و آن را فرصتی برای تجدید روابط فرا آتلانتیک برشمرد. بلینکن قرار است عصر امروز به صورت ویدئو کنفرانس در نشست شرکت نمایند.

این نشست در حالی برگزار می شود که ایران میخواهد تا از فردا (پنجم اسفند) اقدامات داوطلبانه تحت برجام از جمله پروتکل الحاقی را در چارچوب تدابیر جبرانی متوقف کند. ایران دو سال پس از خروج امریکا از توافق هسته ای و بی عملی طرف های اروپایی در برجام، گام هایی را برای کاهش تعهداتش در این توافق زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی برداشت. دولت جدید آمریکا پیشنهاد نموده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش، به این توافق بازمی شود. این درحالیست که آمریکا با خروج از برجام ناقض این توافق و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد شناخته می شود. جمهوری اسلامی ایران هم اعلام نموده است که در صورت بازگشت امریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات برجامی و لغو تحریم ها، به تعهداتش در برجام بازخواهد گشت. ایران تاکید دارد که هر اقدام را با اقدام متقابل پاسخ می دهد و وعده ها در جهت تدابیر جبرانی برجام اثری ندارند. بورل امروز یادآور شد که دولت سابق آمریکا از برجام خارج شد و ما در کوشش هستیم تا زمینه بازگشت این کشور را به توافق با ایران فراهم کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم دیروز در گفت وگویی پیرامون این مساله توضیح داد: زمانی که همه امضا نمایندگان برجام به تعهداتشان عمل نمایند، ایران هم به مذاکره برای از سرگیری برجام باز میشود.

وی آمریکا را کشوری معتاد به تحریم، اعمال فشار و قلدری خواند و گفت: این سیاست ها در کشوری با هزاران سال تاریخ موثر واقع نخواهد شد. آنها بپذیرند که در برابر ایران، سیاست قلدری، فشار، فشارحداکثری کارساز نیست.

بعضی کارشناسان معتقدند آمریکا می خواهد بدون هزینه بازگشت به برجام و چراغ خاموش در امور برجام دخالت کند. با توجه به اینکه 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، موید پایبندی و جدیت ایران در اجرای تعهداتش ذیل این توافق است، تعلل کاخ سفید برای برطرف تحریم ها علیه ایران و بازگشت به توافق، به منزله گروکشی و کوشش برای دریافت امتیازهای بیشتری است تا بتواند به بهانه عقد قرارداد گسترده تر در چارچوب مذاکرات گروه 1 + 5 و ایران، در برابر مخالفان داخلی ومتحدان منطقه ای جوابگو باشد.

وزیر امور خارجه ایران در این باره می گوید: زمانی که طرف های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود بازگشتند آنگاه مذاکراتی خواهد بود که این مذاکرات برای تغییر این توافق و اضافه کردن بندها و موارد اضافی به آن نخواهد بود؛ چون درباره همه چیز از جمله جدول های زمانی، مسائل منطقه ای، مسائل موشکی قبلا بطور مفصل آنالیز شده و به آن پرداخته شده است. بنابراین ما قصدی برای بحث وآنالیز در این خصوص نداریم اما می خواهیم در این باره صحبت شود که چگونه می توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود. طرف مقابل باید در این زمینه به اطمینان بدهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1054

به "بورل: اجرای تعهدات ایران در گرو بازگشت آمریکا به برجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل: اجرای تعهدات ایران در گرو بازگشت آمریکا به برجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید