توانگر: شورای عالی اشتغال موانع موجود و بروکراسی ضداشتغال را اصلاح کند

به گزارش تور کانادا، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سامان دادن به متغیرهای اصلی اقتصاد و مدیریت صحیح بودجه را پیش نیاز رشد اشتغال دانست و گفت: شورای عالی اشتغال باید بیش از هر چیز سراغ انحصارها و موانع موجود و بروکراسی ضد اشتغال برود و آن را اصلاح کند.

توانگر: شورای عالی اشتغال موانع موجود و بروکراسی ضداشتغال را اصلاح کند

مجتبی توانگر در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به وعده رییس جمهور برای ایجاد 4 میلیون شغل در 4 سال و مصوبه شورای عالی اشتغال برای ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا خاتمه 1401 گفت: این اندازه اشتغال تا خاتمه سال 1401 رقم بزرگی است و تحقق آن نیاز دارد که رویکرد دولت در زمینه اشتغالزایی تغییر کند. تحقق این رقم اشتغالزایی شدنی است به شرط اینکه دولت از رویکرد پول پاشی صرف برای اشتغال به رویکرد تسهیل فضای کسب و کار حرکت کند.

وی اضافه نمود: مصوبه مجلس برای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یک نمونه در این زمینه است که می توان با رفع انحصارهایی که در برخی مشاغل تخصصی است و همچنین کوتاه کردن فرایند صدور مجوز در بسکمک از فعالیت های صنفی و تولیدی اشتغال قابل توجهی ایجاد کرد. بسکمک از مردم به دلیلی هزینه های بالای وکالت و کمبود وکیل، در پفراینده های حقوقی خود سراغ گرفتن وکیل نمی فرایند. افرادی که می خواهند یک فعالیت صنفی ساده راه بیندازند ماه ها در صف صدور مجوز معطل می شوند و عطای کار را به لقای آن می بخشند.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: شورای عالی اشتغال باید بیش از هر چیز سراغ انحصارها و موانع موجود و بروکراسی ضد اشتغال برود و آن را اصلاح کند. در کنار این موضوع، اعطای تسهیلات و فعال سازی بخش هایی نظیر مسکن که در دستور کار دولت است نیز سهم قابل توجهی در رشد اشتغال ایفا می کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: حتما برای ایجاد این اندازه اشتغال نیاز به رشد اقتصادی بالا داریم اما موضوع مهمتر این است که رشد اقتصادی را باید بیش از سرمایه گذاری از محل رشد بهره وری محقق کنیم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از صنعت کشور با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی کار می کند، گفت: برای فعال سازی این بخش فقط نیاز به سرمایه در گردش داریم. علاوه بر این بخش هایی مثل مسکن که در دستور کار دولت است و براساس مصوبه مجلس قرار است ساخت سالانه یک میلیون مسکن محقق شود را می توان به مثابه لوکوموتیوی در نظر گرفت که طیف وسیعی از مشاغل را در ادامه خود فعال می کند.

توانگر در خاتمه یادآور شد: موضوع مهم دیگر گذر از دوره کروناست. با تکمیل فرایند واکسیناسیون و عبور از دوره کرونا و فعال شدن بخش هایی مثل گردشگری، باید منتظر رونق این بخش و فعال شدن اشتغال در آن باشیم. همه اینها کمک می کند تا بتوان اشتغال را رشد داد ولی این مسئله زمانی محقق می شود که دولت بتواند متغیرهای کلان اقتصاد و از جمله کسری بودجه را به گونه ای مدیریت کند که تورم مهار شود. در حقیقت پیش فرض همه شرایط آماده کشور برای رشد اشتغال، سامان دادن به متغیرهای اصلی اقتصاد و مدیریت صحیح بودجه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1399

به "توانگر: شورای عالی اشتغال موانع موجود و بروکراسی ضداشتغال را اصلاح کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانگر: شورای عالی اشتغال موانع موجود و بروکراسی ضداشتغال را اصلاح کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید