توهین در فضای مجازی چه عواقبی دارد؟

به گزارش تور کانادا، توهین رایانه ای، نوع جدیدی از جرم توهین است که در آن، وسیله ارتکاب رایانه است.

توهین در فضای مجازی چه عواقبی دارد؟

زندگی در فضای مجازی، باید و نبایدهای خود را دارد. هیچ انسان عاقلی نمی تواند مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی را انکار کند اما عدم رعایت این ضوابط، مسائلی را برای اشخاص و جامعه به وجود آورده است. یکی از مهم ترین این مسائل، جرایم ارتکابی در فضای مجازی و یکی از رایج ترین این جرایم، توهین است. در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز جرم توهین در فضای مجازی و مجازات آن می پردازیم.

مصادیق توهین

توهین جرم است؛ یعنی برای کسی که مرتکب آن گردد، در قانون مجازات اسلامی مجازات درنظر گرفته شده است. در جرم توهین فرد توهین نماینده با صحبت ها یا رفتار خود فرد توهین شونده را تحقیر می نماید. ناسزا گفتن، دشنام دادن به دیگران یا فحاشی کردن از مصادیق شاخص توهین به شمار می فرایند.

مجازات توهین

توهین چه در فضای مجازی چه در فضای واقعی جرم است و در قانون جرم انگاری شده است. مجازات اشخاصی که در فضای مجازی و با استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید هم چون تلگرام یا اینستاگرام به دیگران توهین می نمایند هم چون کسانی است که در کوچه و خیابان به دیگران اهانت می نمایند. براین اساس قانون گذار در ماده 608 قانون مجازات اسلامی برای این قبیل اشخاص تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی در نظر گرفته است.

شکایت از کسانی که توهین می نمایند

توهین و فحاشی در فضای مجازی با توجه به جرم بودن آن قابل پیگیری است اما یکی از مسائلی که معمولاً در این زمینه وجود دارد، نامشخص بودن هویت فرد مرتکب است. این مشکل با جعلی بودن هویت افرادی که در این فضا در حال فعالیت هستند، تشدید نیز می گردد اما با این حال اگر چنانچه مسئله ای در این خصوص به وجود آمد می توانید به دادسرا مراجعه کنید و با تنظیم شکواییه فرد مرتکب را به پای میز محاکمه بکشانید. در این حالت دادسرای محلی که در آن با توهین روبرو شده اید، صلاحیت رسیدگی به این جرم را خواهد داشت، به عنوان مثال چنان چه شما ساکن تهران باشید و برای مسافرت از تهران خارج شده و به سمت شمال کشور حرکت کنید و در جریان سفر با توهین و فحاشی های تلگرامی یا اینستاگرامی یک شخص روبرو شوید، نیازی نیست که از محل زندگی فرد مزاحم آگاه باشید یا اینکه حتما به تهران برگردید تا بتوانید از وی شکایت کنید بلکه در همان جایی که پیغام های توهین آمیز را دریافت نموده اید نیز می توانید به دادسرا مراجعه نموده و شکایت خود را مطرح کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر توهین به کارمند دولت و مجازات آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 750

به "توهین در فضای مجازی چه عواقبی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توهین در فضای مجازی چه عواقبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید