خبرنگاران تحلیلگر کانادایی: جهان برای سرانجام دولت ترامپ لحظه شماری می کند

به گزارش تور کانادا، تهران - خبرنگاران - رئیس شورای مطالعات ژئو پلتیک کِبِک کانادا معتقد است رفتارهای دونالد ترامپ به ویژه یورش روز 6 ژانویه حامیان او به کنگره، باعث تضعیف بیش از پیش پایه های دمکراسی آمریکا شده است و می گوید جهانِ خشمگین از سیاست های ترامپ، خواستار انتقال فوری قدرت و پایان سریع دولت کنونی واشنگتن است.

خبرنگاران تحلیلگر کانادایی: جهان برای سرانجام دولت ترامپ لحظه شماری می کند

فردریک لاسِر Frédéric Lasserre کارشناس و تحلیل گر کانادایی مسائل آمریکا روز شنبه در گفت و گوی مکتوب با خبرنگاران گفت دولت های زیادی صراحتاً نسبت به بی عفتی های کلامی و رفتارها و سیاست های غیرمتعارف ترامپ ابراز خشم کرده و خواستار انتقال سریع قدرت هستند.

استاد دانشگاه لاوال کانادا در پاسخ به این سوال که ناآرامی های شبیه کودتا در روز 6 ژانویه در واشنگتن و یورش طرفداران ترامپ به کنگره چه تاثیری بر نگاه جامعه بین المللی نسبت به ایالات متحد آمریکا خواهد داشت؟ گفت: تصویری که در وهله نخست ممکن است ایجاد شود، سرانجام دوران سلطه هرج و مرج است. دولت های زیادی صراحتاً نسبت به بی عفتی های کلامی ترامپ ابراز خشم کرده و خواستار انتقال سریع قدرت هستند. اما در ورای این انتقال قدرت، اگر فضای سیاسی آمریکا به طور طولانی در معرض اختلاف قرار گیرد، مسلماً ادعای بین المللی ایالات متحده مبنی بر دموکراسی خواهی در جهان را بی اعتبارتر می کند و بیش از پیش این پیام را القا خواهد کرد که آمریکا نه تنها دیگر نمی تواند از گفتمان مبتنی بر آرمان گرایی دفاع کند، بلکه دخالت های آن در امور داخلی سایر کشورها، صرفاً بر اساس دفاع از منافع خود است.

فردریک لاسر با اشاره به تحقق نیافتن شعار اول آمریکا به عنوان شعار انتخاباتی ترامپ و اینکه این شعار تنها در نهایت باعث تضعیف دمکراسی آمریکا شد، گفت: اگرچه بایدن چنین شعاری نخواهد داد، اما اصلاح کردن تصویر یک دموکراسی ضعیف که دیگر به سختی می تواند الگو باشد، سخت خواهد بود.

وفاق ملی در آمریکا متزلزل شده است

رئیس شورای مطالعات ژئو پلتیک کبک کانادا در پاسخ به این سوال که پیامدهای ناآرامی آمریکا بر دموکراسی این کشور، دولت بایدن و به طور کلی برای مردم آمریکا چیست؟ گفت: عواقب حمله طرفداران ترامپ به کنگره، چند بعدی است. قبل از هر چیز، به این معنی است که مردم سالاری در آمریکا از منظر بسیاری از تندروها دیگر شایسته احترام نیست و حمله به آن امکان پذیر است.

لاسر گفت: با اتفاقاتی که در واشنگتن و حمله به کنگره رخ داد، دموکراسی دیگر سنگ بنای جامعه آمریکا نیست و دیگر نمی توان دموکراسی را اجماعی دانست که بیشتریت قریب به اتفاق مردم فراتر از اختلافات حزبی، در آن اتفاق نظر دارند. وفاقِ اجتماعی در این کشور متزلزل شده است.

وی افزود از بعد سیاسی نیز این حمله بدان معنی است که از نظر یک اقلیتِ فعال و تندرو، دولت جدید نامشروع است. این اقلیت به دولت بایدن احترام نخواهد گذارد و این امر نوید وارد آمدن ضربات بعدی در آینده را می دهد. سرانجام، این حمله موجب می شود تا بخش قابل توجهی از افکار عمومی، ادعاها و برداشت های مطرح شده از اینکه در انتخابات تقلب و دستکاری شده و غیرقانونی است را بیشتر قبول کنند. در بسیاری از مصاحبه ها اشاره شده است که بیشتر رای دهندگان جمهوری خواه خشونت را محکوم کرده اند اما ممکن است حمله اخیر به کنگره و زده شدن جرقه خشونت در آستانه دولت بایدن، این پیام را به افکار عمومی آمریکا القا کند که در دوره دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن، اوضاع کشور خطرناک خواهد بود.

حزب جمهوریخواه گرفتار اختلافات فراوان است

استاد دانشگاه لاوال کانادا در پاسخ به این سوال که ناآرامی های اخیر واشنگتن چه تاثیری بر حزب جمهوری خواه خواهد داشت، گفت: حزب جمهوری خواه گرفتار اختلافات بسیاری است. ترامپ هنوز طرفداران زیادی دارد، افرادی که باور دارند موقعیت سیاسی وی کماکان معتبر است یا فرصت طلبانی که با دفاع از عقاید ترامپ و در پوشش رادیکالها به منافع شخصی خود در انتخابات مقدماتی 2024 و انتخاب مجدد خود برای 2 سال بعد در انتخابات مجلس می اندیشند.

ترامپ، تهدید برای دمکراسی آمریکا

وی افزود: البته بخش قابل توجهی از حزب جمهوری خواه نیز معتقدند رفتارهای افراطی و زیاده روی های ترامپ، تهدیدی برای دموکراسی بوده و حمایت از وی خطرناک است. برخی نیز صرفاً نگران از دست رفتن آرای گزینشگران میانه روی جمهوری خواه هستند. بنابراین حزب جمهوری خواه بسیار متشتت بوده و اختلاف میان اعتدال گرایان و گروهی فعال وجود دارد که از روی باور یا حتی فرصت طلبی، گفتمانی نزدیک به عقاید ترامپ را در پیش گرفته اند.

دونالد ترامپ که به ویژه به خاطر یورش طرفدارانش به کنگره با چراغ سبز او، به شدت از سوی افکار عمومی آمریکا و جهان مورد سرزنش قرار گرفته است، قرار است روز چهارشنبه هفته جاری و پیش از مراسم تحلیف جو بایدن، کاخ سفید و واشنگتن را به مقصد اقامتگاهش در ایالت فلوریدا ترک می کند در این مراسم شرکت نخواهد کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 946

به "خبرنگاران تحلیلگر کانادایی: جهان برای سرانجام دولت ترامپ لحظه شماری می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحلیلگر کانادایی: جهان برای سرانجام دولت ترامپ لحظه شماری می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید