دارابی: فروش اموال دولت راه حل سالم&zwnjسازی تامین&zwnjمالی بودجه است ، آیا از فروش سهام دولتی در بورس استقبال می&zwnjشود؟

به گزارش تور کانادا، کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش دارایی های دولت بودجه را به صورت سالم تامین می نماید. به عبارت دیگر تامین سالم بودجه دولت از افزایش تورم و فشار مالی به مردم جلوگیری می نماید.

دارابی: فروش اموال دولت راه حل سالم&zwnjسازی تامین&zwnjمالی بودجه است ، آیا از فروش سهام دولتی در بورس استقبال می&zwnjشود؟

از پروفایل ما وبلاگ سفربرو دیدن نمایید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، فروش اموال و دارایی های دولت در بودجه سال 99 پررنگ تر از همواره بود. دولت به دلیل عدم فروش نفت و کسب درآمد های نفتی همیشگی خود که بودجه را بر آن پایدار می کرد بر آن شد تا بخشی از دارایی های خود را در بورس عرضه کند که مسائل و حواشی زیادی در آن مطرح شد، ضمن اینکه به دلیل تاکید دولت بر باقی ماندن خود به عنوان مدیر در شرکت های واگذار شده فروش دارایی های دولت آنچنان که تصور می شد اتفاق نیفتاد.

بخشی از لایحه بودجه 1400 نیز ناظر بر فروش اموال و دارایی های دولت در بورس و بازار سرمایه است. دولت در بخش تامین اقتصادی بودجه از محل واگذاری دارایی های اقتصادی 95 هزار میلیارد تومان کسب درآمد با فروش سهام شرکت های دولتی در بازار بورس پیش بینی نموده است، رقمی که در 7 ماه امسال کمتر از 33 هزار میلیارد تومان بوده است. همایون دارابی؛ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه دراین باره تحلیل خود را از چگونگی استقبال از واگذاری اموال دولت در بازار سهام برای ما شرح داده است.

دارابی در مورد محاسن فروش اموال و دارایی های دولت گفت: واقعیت این است که ما باید بپذیریم دولت به دلیل تحریم های نفتی و عدم اصلاحات ساختاری در بخش های مختلف اقتصادی راهی به غیر از فروش اموال و دارایی های خود ندارد. به عبارت بهتر فروش دارایی های دولت کمترین ریسک را به اقتصاد کشور تحمیل می نماید.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: فروش اموال و دارایی های دولت دربورس را از مناظر مختلفی می توان مورد تحلیل وبررسی های کارشناسانه قرار داد. دولت می تواند برای تامین بودجه خود با استقراض و افزایش حجم پایه پولی هزینه های خود را تامین کند، موضوعی که متاسفانه در اقتصاد ایران بار ها و بار ها اتفاق افتاده و تورم شدیدی را بر اقتصاد و معیشت مردم تحمیل نموده است. از این منظر اگر دولت برای تامین کسری بودجه بجای استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول و فعالیت های غیر اقتصادی املاک و دارایی های خود را در بورس به مردم منتقل کند از نظر اقتصادی کارکرد های قابل قبولی در اقتصاد از خود به جا می گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه نمود: برآورد ها نشان می دهد دولت صد ها هزار میلیارد تومان زمین و ساختمان در کشور و در تهران دارد که اگر برای خصوصی سازی و فروش آن تصمیم بگیرد علاوه بر تامین کسری بودجه منافع مختلفی برای اقتصاد و خصوصی کردن اقتصاد به دنبال خواهد داشت. در حالی که در پایتخت یکی از دلیل گرانی مسکن نبود ملک و زمین برای ساخت و ساز است اگر دولت زمین و املاک خود را در بورس عرضه کند با توجه به بازار خوب زمین و مسکن شاهد رونق در ساخت و ساز مسکن خواهیم بود.

دارابی با اشاره به اینکه تامین بودجه دولت به وسیله فروش اموال سالم سازی تامین بودجه است بیان نمود: اگر دولت سهام های خود را به صورت واقعی در بورس عرضه کند و به فروش برساند، صرف نظر از اینکه به چه قیمتی می فروشد که منجر به افت یا صعود بازار می گردد این موضوع در تامین کسری بودجه سالم دولت بسیار موثر است. فروش دارایی های دولت بودجه را به صورت سالم تامین می نماید. به عبارت دیگر تامین سالم بودجه دولت از افزایش تورم و فشار اقتصادی به مردم جلوگیری می نماید.

وی اضافه نمود: یکی دیگر از محاسن این موضوع جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه است. در این موضوع تردیدی وجود ندارد که فروش اموال دولت به صورت واقعی حالت ضد تورمی دارد. اگر واگذاری شرکت های دولتی به صورت واقعی باشد و دولت مدیریت را هم واگذار کند، یعنی مانند گذشته قصد مدیریت نداشته باشد، چون مدیریت بخش خصوصی از دولت بهتر است قطعا اقتصاد کشور با مدیریت بخش خصوصی شاهد بهره وری و فراوری بیشتری خواهد بود و این مساله حتما به نفع اقتصاد کشور تمام می گردد.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه دولت بعد از فروش نباید خواستار حفظ مدیریت خود باشد گفت: فروش اموال دولت بهترین روش برای گذشتن از مدیریت اقتصادی دولت و سالم سازی اقتصاد ایران است. هیچ شکی در این موضوع وجود ندارد که بدترین حالت جبران کسری بودجه استقراض از نظام بانکی برای تامین مخارج عمومی دولت است، بنابراین واگذاری اموال دولت در بورس موضوع بسیار حائز اهمیتی است که با عدم دست کشیدن دولت از مدیریت شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به درستی محقق می گردد. اگر دولت خواستار حفظ مدیریت خود باشد قطعا نمی توان به بهره وری اقتصادی شرکت های واگذار شده چندان امیدوار بود.

وی دراین باره تاکید نمود: در صورتی که دولت اموال و شرکت های خود را بدون حفظ مدیریت خود واگذار کند علاوه بر نهادینه سازی خصوصی سازی در اقتصاد، بار اقتصادی دولت برای نگهداری اموال و شرکت ها کاهش می یابد و بخش قابل توجهی از هزینه های دولت به وسیله اعمال اقتصادیات بر شرکت ها تامین می گردد.

تحلیلگر بازار سهام با بیان اینکه روال مدیریت دولت های دیگر برخلاف تاکید دولت ما بر حفظ مدیریت در اقتصاد است ادامه داد: بخش قابل توجهی از بودجه دولت ناشی از حجیم بودن خود دولت است لذا تا زمانی که ابعاد دولت کوچک نگردد و دولت فربه، لاغر نگردد و واگذاری ها به صورت واقعی و خصوصی سازی شفاف و درستی صورت نگیرد نمی توان به تامین کسری بودجه سالم دولت امید چندانی بست. به چه دلیلی دولت باید پالایشگاه و بیمه داشه باشد؟ امروز بسیاری از دولت های سراسر جهان مدیریتی بر پالایشگاه، بانک، بیمه و شرکت های معدنی و پتروشیمی و ... ندارند.

دارابی تصریح نمود: این دولت ها با درآمد های اقتصادیاتی از بخش خصوصی به خوبی اقتصاد کشور را اداره می نمایند در حالی که منابع نفتی هم ندارند؛ لذا هر چقدر دولت بتواند دارایی خود را بفروشد نه تنها تورمی ایجاد نمی گردد بلکه با سالم سازی تامین بودجه بخش قابل توجهی از مسائل و چالش های اقتصادی کشور حل می گردد.

همایون دارابی در مورد قیمت سهام شرکت های دولتی واگذار شده در بورس خاطر نشان کرد: واقعیت این است که دولت مردم را به زور وادار به خرید سهام شرکت های خود نمی نماید به این دلیل که بازار سرمایه یک بازار مزایده شفاف است. در بورس هر معامله ای با شفافیت روی تابلو انجام می گردد بنابراین اگر دولت شرکت های دارای پتانسیل اقتصادی را به بورس عرضه کند حتی ممکن است با قیمت های بالاتری در بورس عرضه گردد. به هر حال خروج دولت از شرکت های اقتصادی و از اقتصاد کشور خبر خوبی است. زمانی که دولت پالایشگاه، پتروشیمی، بنادر، راه آهن و فرودگاه و سایر دارایی های خود را می فروشد به دلیل مدیریت کارآمدتر بخش خصوصی شاهد بهره وری بیشتری در فضای اقتصادی کشور خواهیم بود که خبر خوبی برای اقتصاد است و قطعا سرمایه های خرد و کلان از آن استقبال به عمل می آورند، مشروط بر اینکه مردم و بخش خصوصی مطمئن باشند که دولت بعد از فروش شرکت خود، مشابه آن شرکتی تاسیس نمی نماید یا چالش های زیادی سر راه آن شرکت ایجاد نمی نماید، مشابه مسائلی که بار ها و بار ها در گذشته اتفاق افتاده لذا اگر دولت واقعا شفاف عمل کند مردم هم قطعا از خرید دارایی های دولت استقبال خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 872

به "دارابی: فروش اموال دولت راه حل سالم&zwnjسازی تامین&zwnjمالی بودجه است ، آیا از فروش سهام دولتی در بورس استقبال می&zwnjشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارابی: فروش اموال دولت راه حل سالم&zwnjسازی تامین&zwnjمالی بودجه است ، آیا از فروش سهام دولتی در بورس استقبال می&zwnjشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید