راهنمای کامل نگهداری از گیاه فیلودندرون در خانه

به گزارش تور کانادا، فیلودندرون نام گونه ای وسیع و گسترده از گیاهان خانواده شیپوریان است. این گونه شامل بیش از صدها نوع گیاه زیبا است که برگ هایی جذاب و پرپشت دارند. برخی از انواع فیلودندرون به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می شوند. این گیاه را به خاطر خواص تصفیه کنندگی هوا در فضاهای بسته می شناسند. برای آشنایی با این گیاه آپارتمانی زیبا و شیوه نگهداری از آن در خانه، در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

راهنمای کامل نگهداری از گیاه فیلودندرون در خانه

فیلودندرون چیست؟

فیلودندرون گونه ای از گیاهان استوایی است که انواع مختلفی دارد. این گیاه معمولاً دارای برگ های عظیم، سبز و براق است و برای اینکه گوشه ای از خانه خود را شبیه جنگل های استوایی کنید، بهترین گزینه است. گیاه فیلودندرون دو نوع اصلی دارد؛ یکی گیاهان رونده و دیگری گیاهان غیر رونده. آن دسته از فیلودندرون های رونده معمولا تا چندین متر بلند می شوند و برای اینکه به خوبی رشد نمایند، احتیاج به سازه ای دارند که ساقه ها و برگ ها روی آن قرار بگیرند. مثلاً باید برای آن داربست های کوتاه بزنید.

فیلودندرون های غیر رونده معمولاً به طرف بالا رشد می نمایند و انتخاب خوبی هستند برای کسانی که می خواهند گلخانه های سرسبزی داشته باشند. در مجموع، فیلودندرون رشد سریعی دارد. بهتر است که در بهار کاشته گردد ولی گل های آپارتمانی در هر زمان از سال معمولاً با موفقیت پرورش پیدا می نمایند و تکثیر می شوند.

جدول ویژگی های گیاه فیلودندرون

نام علمیPhilodendron
نام های رایج فیلودندرون
نوع گیاهچندساله
اندازه گیاه بعد از رشد کامل 30 سانتیمتر تا 6 متر
احتیاج به نور آفتاب جزیی
نوع خاکخاک گلدان با زه کشی خوب
pH خاک اسیدی
زمان گل دهی-
رنگ گل-
منطقه بومی آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی

مراقبت از فیلودندرون

اگر قصد دارید گیاه فیلودندرون را در خانه نگه دارید، باید محیط طبیعی این گیاه یعنی محیط استوایی را برای آن ایجاد کنید. به همین دلیل بهتر است که این گیاه در کنار یک پنجره آفتاب گیر قرار بگیرد و محیط آن گرم و مرطوب باشد. این گیاه در فصل های گرم سال دوست دارد تا مدتی را در فضای بیرونی بگذراند تا هم هوای تازه دریافت کند و هم نور طبیعی بگیرد. البته نباید فراموش کنید که گیاه را باید در مکانی که سایه داشته باشد قرار دهید چون تابش مستقیم آفتاب می تواند برگ های گیاه را بسوزاند.

علاوه بر این، برای اینکه گیاه فیلودندرون شما در خانه همواره سرحال و شاداب باشد و برگ های آن، ظاهر زیبایی داشته باشند و به خوبی رشد نمایند، آن را به طور مرتب غبارپاشی کنید. علاوه بر این می توانید برگ های گیاه را با پارچه خیس، مرطوب کنید. اگر فیلودندرونی که در خانه نگهداری می کنید از نوع رونده است و دوست ندارید بیش از حد بلند گردد، می توانید ساقه های آن را کوتاه کنید. بهترین زمان برای کوتاه کردن شاخه ها، در فصل بهار و تابستان است.

این گیاه مسائل جدی در رابطه با آفات و بیماری ها پیدا نمی نماید. اما مستعد درگیر شدن با آفات رایج گیاهان آپارتمانی است. برای مبارزه با این آفت ها محصولات متنوعی در بازار وجود دارد؛ از جمله انواع صابون های دافع حشرات که مخصوص گیاهان آپارتمانی است. هر زمان که نشانه ای از وجود این حشرات و آفت ها مشاهده کردید، می توانید از صابون های آفت کش بهره ببرید.

اگر در نگهداری از گیاهان آپارتمانی تازه کار هستید، در مطلب زیر در خصوص هر آنچه برای آغاز احتیاج دارید، بخوانید:

نور

فیلودندرون معمولاً در شرایطی بهتر رشد می نماید که کمی تا قسمتی نور طبیعی دریافت کند. این گیاه در منطقه بومی خود معمولاً زیر سایه درختان استوایی رشد می نماید و از لای شاخ و برگ درختان، نور می گیرد. در واقع زیر نور آفتاب واقع شده است ولی نه به طور کامل و مستقیم. برای نگهداری فیلودندرون در خانه، آن را در کنار پنجره ای قرار دهید که نور زیاد و غیرمستقیم دریافت کند. اگر نور کمی به گیاه برسد، معمولاً تعداد برگ های آن کم می گردد. یعنی ساقه ها رشد می نمایند و فاصله بین برگ ها زیاد می گردد. در نتیجه گیاهی خواهید داشت که بسیار کم پشت است و بیشتر از اینکه برگ داشته باشد، ساقه دار می گردد.

نور بیش از اندازه هم باعث می گردد که تعداد زیادی از برگ ها هم زمان زردرنگ شوند. اگر برگ ها هم زمان زرد نشوند و هر بار یکی دو تای آن ها زرد گردد، این کاملا طبیعی است و نشانه وجود مشکل در گیاه نیست.

فیلودندرون به نور زیاد احتیاج دارد. اگر خانه ای کم نور و تاریک دارید، یکی از گیاهان آپارتمانی را که در مطلب زیر معرفی نموده ایم برای خانه خود انتخاب کنید:

خاک

فیلودندرون خاک نرم و سبک را ترجیح می دهد. این خاک باید غنی از مواد معدنی ارگانیک مورد احتیاج گیاه باشد. خاک گلدان فیلودندرون باید زه کشی مناسبی داشته باشد. هر دو سال یک بار خاک گلدان را تعویض کنید. این گیاه به نمکی که در نتیجه آب دادن به گلدان در خاک تشکیل می گردد حساس است. تجمع نمک در گلدان باعث می گردد که برگ ها کم کم به رنگ قهوه ای و زرد متمایل شوند. چند وقت یک بار گلدان را به اندازه ای آب بریزید که از زیر گلدان بیرون بیاید. به این ترتیب مقداری از نمک انباشته شده در گلدان شسته می گردد. در هر صورت خاک گلدان هر چند وقت یک بار به تعویض احتیاج دارد.

آب

این گیاه معمولاً خاک با رطوبت متوسط را دوست دارد. وقتی لایه بالایی خاک گلدان خشک شد، آن را آب بدهید. هم آب دادن بیش از حد و هم کم آبی، باعث می گردد که برگ های فیلودندرون آغاز به افتادن نمایند. قبل از اینکه چنین شرایطی برای گیاه پیش بیاید، مقدار آب مورد احتیاج گلدان را بر اساس رطوبت خاک بسنجید. فیلوندرون در خاک خیس و پر آب عملکرد خوبی ندارد و این شرایط حتی باعث پوسیدن ریشه های گیاه می گردد. انواع فیلودندرون که رونده نیستند معمولاً تحمل بیشتری نسبت به بی آبی دارند ولی نوع دیگر، در برابر کم آبی، کم تحمل است.

دمای هوا و رطوبت

میزان تحمل فیلودندرون در برابر تغییرات دمایی، بسته به نوع آن، متغیر است. در حالت کلی این گیاه نباید در معرض دمای هوای کمتر از 12 درجه سلسیوس قرار بگیرد. اگر این گلدان را در فضای داخلی خانه نگهداری می کنید، آن را کنار درزهای پنجره هایی که هوای سرد از آن به داخل می وزد، دور نگه دارید. همچنین، این گیاه نباید در مقابل باد دستگاه های خنک نماینده و کولر قرار بگیرد.

فیلودندرون رطوبت را دوست دارد بنابراین اگر در محیطی زندگی می کنید که هوا معمولا خشک است یا به خاطر استفاده از بعضی وسایل گرم نماینده، هوا خشک می گردد، حتما باید رطوبت لازم را برای این گیاه در اطراف آن فراهم کنید. برای این منظور، گیاه را هر چند روز یک بار با اسپری، غبارپاشی کنید. همچنین می توانید گلدان را در یک سینی عظیم که سنگریزه و آب در آن ریخته شده قرار دهید. در این صورت باید مطمئن شوید که ته گلدان، داخل آب نیست. اگر ته گلدان وارد آب گردد، به مرور زمان باعث پوسیدن ریشه ها می گردد.

رطوبت و دمای هوا نقش مهمی در رشد گیاهان آپارتمانی دارند. در مطلب زیر می توانید در خصوص تأثیر این دو عامل در رشد گیاهان،

کود

برای این گیاه می توانید ماهی یک بار یا با توجه به نوع کود، هر زمانی که لازم بود از کودهای مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی بهره ببرید. در زمستان و پاییز باید مقدار کوددهی به گیاه را کم کنید. اگر گلدان شما به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکند، رشد آن کندتر از حالت نرمال خواهد شد و ممکن است برگ های آن هم کوچک تر از حالت معمولی باشند.

آیا فیلودندرون سمی است؟

برگ ها و ساقه های فیلودندرون، کلسیم اگزالات زیادی دارند. این ماده، هم برای انسان و هم برای حیوانات در صورتی که خورده گردد، مسموم نماینده و خطرناک است.

نشانه های مسمومیت

هم انسان و هم حیوانات در صورت مسمومیت با این ماده علایمی مثل آب ریزش از دهان، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها نشان می دهند. ممکن است درد، ورم و تاول زدن دهان و گلو را هم تجربه کنید. اگر در معرض مسمومیت با این گیاه قرار گرفتید هر چه سریع تر باید یاری پزشکی دریافت کنید.

انتخاب و تعویض گلدان برای فیلودندرون

قبل از هر چیز باید بدانید که این گیاه را در گلدانی بکارید که کمی عظیمتر از ریشه های آن باشد. گلدان فیلودندرون باید زه کشی مناسبی داشته باشد. وقتی ریشه گیاه از سطح خاک یا از سوراخ ته گلدان بیرون زد، زمان عوض کردن گلدان فرا رسیده است.

بهترین زمان برای تعویض گلدان اواخر بهار و اوایل تابستان است. گلدان عظیم تر را انتخاب کنید. گیاه را از گلدان قبلی درآورید و داخل گلدان جدید بگذارید و خاک تازه داخل گلدان بریزید. بعد از تعویض گلدان، گیاه را آب بدهید.

تکثیر فیلودندرون

آن دسته از فیلودندرون ها که رونده هستند، به راحتی تکثیر می شوند. برای تکثیر آ ن ها کافی است بخشی از ساقه گیاه را قلمه بزنید. برای این منظور حدود 15سانتیمتر از ساقه گیاه را ببرید و آن را در یک ظرف آب قرار دهید تا ریشه بزند. اگر از هورمون های ریشه زایی بهره ببرید، احتمال موفقیت شما بیشتر می گردد و قلمه ها زودتر ریشه می زنند. البته استفاده از این هورمون ها ضروری نیست. بعد از اینکه چندین ریشه از این ساقه بیرون زد، قلمه را در خاک مرطوب قرار دهید.

آن دسته از فیلودندرون هایی که رونده نیستند، معمولا گیاهچه هایی در کنار آن ها رشد می نماید. می توانید به دقت آن ها را از گیاه اصلی جدا کنید و بدون اینکه به ریشه آن ها آسیبی بزنید، در گلدان دیگر بکارید. برای کاشت در گلدان دیگر، خاک مرطوب در گلدان بریزید.

انواع فیلودندرون

همانطور که بالاتر هم اشاره نمودیم، فیلودندرون اسم مجموعه ای از گیاهان با ظاهر و ویژگی های شبیه به هم است. بعضی از انواع این گیاه، به عنوان گیاه آپارتمانی، محبوب شده اند و می توانید آن ها را از گلخانه ها و گل فروشی ها تهیه کنید. از جمله انواع رایج این گیاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. Philodendron scandens

این گیاه یکی از انواع رونده فیلودندرون است. برگ هایی به شکل قلب دارد که معمولا چندرنگ هستند.

2. Philodendron erubescens

این گیاه از نوع رونده است و ساقه ها و برگ هایی مایل به قرمز دارد.

3. Philodendron melanochrysum

این نوع فیلودندرون، رونده است و برگ هایی مخملی به رنگ سبز تیره دارد که لکه های برنزی رنگ هم روی آن ها دیده می گردد.

4. Philodendron rojo

این مدل از انواع گیاهان پیوندی است. معمولاً کوچک می ماند و مدیریت کردن اندازه آن راحت است و در عین حال جذابیت خود را حفظ می نماید.

5. Philodendron bipinnatifidum

این مدل، گیاهی نسبتاً عظیم است. برگ هایی بریده بریده دارد و گاهی آن را فیلودندرون توری می نامند.

جمع بندی

فیلودندرون نام مجموعه ای از گیاهان از خانواده شیپوریان است. این گیاه به نور زیاد و غیرمستقیم احتیاج دارد و در برابر سرما مقاوم نیست. برای نگهداری از این گیاه باید رطوبت و دمای مناسب را فراهم کنید و یک محیط استوایی برای آن ایجاد کنید.

فیلودندرون دو نوع است؛ رونده و غیر رونده. گیاه رونده معمولاً به داربست و سازه هایی احتیاج دارد که بتوانید برگ ها و ساقه های جدید را روی آن راهنمایی کنید. این گیاه نباید بیش ازاندازه آب داده گردد چون ریشه های آن به سرعت فاسد می گردد. اما محیط مرطوب را دوست دارد و باید آن را مرتب غبارپاشی کنید. در مجموع، نگهداری از آن در فضای داخلی خانه، به خصوص اگر گلخانه داشته باشید، راحت است و زیبایی خیره نماینده ای به خانه شما می دهد.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1179

به "راهنمای کامل نگهداری از گیاه فیلودندرون در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری از گیاه فیلودندرون در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید