رای الیوم آنالیز کرد: تحرکات مشکوک عربی در لیبی؛ هشدار درباره ظهور سومالی جدید

به گزارش تور کانادا، اخیراً تحولاتی در زمینه بحران لیبی و طرف های درگیر در آن اتفاق افتاده که حاکی از برنامه جدید کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان برای مداخله در این کشور است.

رای الیوم آنالیز کرد: تحرکات مشکوک عربی در لیبی؛ هشدار درباره ظهور سومالی جدید

از پروفایل ما bestcanadatours دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ عقیله صالح رئیس مجلس لیبی در شهر طبرق در شرق لیبی و طرفدار حفتر و مورد حمایت ریاض، قاهره و ابوظبی یک سفر دوره ای به کشورهای عربی را انجام داده است. این سفر از کشور مغرب شروع شده و به دنبال آن، عقیله به اردن خواهد رفت. گزارش های رسانه ای حاکی از سفر وی به سایر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از جمله عربستان بوده است.

سفرهای صالح و تحرکات وی در این زمینه هم زمان با ناپدید شدن خلیفه حفتر از مواجهه با حوادث بوده و در حالی صورت می گیرد که طرف های داخلی و بین المللی در لیبی منتظر ساعت صفر برای شروع یک جنگ هستند که ناظران معتقدند شروع چنین جنگی سالها طول می کشد.

اما عربستان درحال حاضر گزینه راهکار سیاسی در لیبی را انتخاب نموده تا در سطح منطقه و دنیا خود را به عنوان قهرمان انتها دهنده بحران در لیبی مطرح نموده و به اثبات برساند و به همین منظور فیصل بن فرحان وزیر خارجه سعودی هفته گذشته به مصر، الجزایر، تونس و مغرب کرد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که عربستان سعی دارد با همکاری کشورهای شمال آفریقا یک صف متحد و یکپارچه در برابر حضور و نقش آفرینی گسترده و روزافزون ترکیه در پفراینده لیبی به وجود آورد.

سوالی که در این زمینه مطرح می گردد آن است که جای الجزایر به عنوان یک کشور عظیم منطقه ای در میان این تحولات کجاست و چرا نقش آینده را برای فرستادگان بازی می نماید؟

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر با بحران لیبی با احتیاط فراوان برخورد می نماید و با یک فاصله واحد از همه طرف های درگیر ایستاده است و این استراتژی در زمان حال مناسب است؛ هیچکس لیبی و تحولات اوضاع و موازنه های قدرت در آن را مانند همسایه الجزایریش نمی شناسد و بعضی این احتیاط و درنگ الجزایر را به معنای یک ارزیابی برای جمع آوری اطلاعات و شناخت مواضع لیبی قبل از اقدام به هرگونه تحرک می دانند.

رئیس جمهور الجزایر با تسلیح قبایل لیبی مخالف است؛ طرحی که مقامات مصری در میان ملاقات عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با عقیله صالح و خلیفه حفتر در قاهره پس از تصویب طرح مداخله نظامی مصر در لیبی توسط مجلس مصر٬ مطرح کردند.

تبون گفت که این تسلیح٬ شرایط بحرانی لیبی را از شرایط سوریه سازی به مرحله سومالی سازی که خطرناک تر است منتقل می نماید. به نظر می رسد این توصیف در میان مقاطع گسترده ای از امور کنونی لیبی و واقعیت های نظامی و سیاسی آن روی زمین دقیق باشد.

اما موضع الجزایر در مقابل بحران لیبی نباید تنها منحصر به مرحله هشدار و انتظار باشد؛ زیرا بسیاری از کارشناسان معتقدند در سایه شرایط کنونی لیبی و با توجه به وخیم تر شدن اوضاع روی زمین و تجهیزات سنگین نظامی و هزاران مزدور در جبهه های لیبی٬ در صورت شعله ور شدن آتش جنگ ٬ تاثیر منفی آن بیش از همه متوجه الجزایر خواهد بود.

این امر دو علت دارد: اول اینکه الجزایر نزدیک ترین همسایه به لیبی است و دوم آنکه طرف های بین المللی و منطقه ای زیادی این کشور را مورد هدف قرار داده و می خواهند آن را وارد تنش های داخلی با هدف نابودی ثباتش نموده و مانع فرایند بهبود اوضاع این کشور بعد از 20 سال جنگ و خونریزی شوند.

واقعیت این است که راهکار بحران لیبی نمی تواند در دست طرف های عربی منطقه خلیج فارس که از مداخلات ویران نماینده ناتو در این کشور حمایت و با میلیاردها دلار بودجه آن را تامین می نمایند باشد؛ همانطور که یک دهه سیاه را برای لیبی رقم زدند و اکنون پیامدهای فاجعه بار آن را می بینیم.

بنابراین الجزایر و تونس و مغرب و مصر باید برای حل این بحران در سریع ترین زمان ممکن کوشش نموده و اختلافاتشان را کنار بگذارند؛ زیرا در سایه افزایش مداخلات خارجی و نیز توطئه بعضی کشورهای عربی برای تکرار اتفاقاتی که در سوریه و عراق و سومالی رخ داد٬ این کشورها بیشترین خسارت را متحمل خواهند شد.

منبع:رای الیوم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 657

به "رای الیوم آنالیز کرد: تحرکات مشکوک عربی در لیبی؛ هشدار درباره ظهور سومالی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رای الیوم آنالیز کرد: تحرکات مشکوک عربی در لیبی؛ هشدار درباره ظهور سومالی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید