عدم رونق و فراموشی بعضی صنایع دستی به دلیل غیر کاربردی بودن آنهاست

به گزارش تور کانادا، ایسنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، عدم رونق و فراموشی بعضی صنایع دستی به دلیل غیر کاربردی بودن آنهاست.

عدم رونق و فراموشی بعضی صنایع دستی به دلیل غیر کاربردی بودن آنهاست

عزت الله ضرغامی در شورای اداری شهرستان ملایر ضمن اشاره به ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر، خطاب به هنرمندان این صنعت بیان نمود: بخش زیادی از 299 رشته صنایع دستی ضمن داشتن همه ارزشهای هنری، جنبه تزئینی دارند.

ضرغامی ادامه داد: بعضی از این هنرها جنبه ویترینی داشته و تنها حفظ هنر ارزشمند یک هنرمند است اما در زندگی مردم و جهانی مصرف مردم حضور ندارد.

وی با اشاره به احیای 20 رشته هنری که به دلیل غیر کاربردی بودن به فراموشی سپرده شده بود، مطرح نمود: مبلمان منبت ملایر کاربردی است و مردم به آن احتیاج دارند؛ هم زیبایی دارد و هم هنر است و هم به عنوان یک احتیاج طبیعی مردم در همه جای کشور و جهان اثر ارزشمند است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه حلقه فراوری، فروش و مصرف کاملا در مبلمان منبت ملایر قابل مشاهده است، اضافه نمود: این کار بسیار ارزشمندی است و من به همه هنرمندان در حوزه مبلمان منبت و همه رشته های صنایع دستی در ملایر ادای احترام میکنم.

ضرغامی در ادامه مرواربافی را هنری بسیار ارزشمند و از زیباترین و کاربردی ترین صنایع دستی دانست و گفت: زمینه کار در این حوزه زمینه بسیار خوبی بوده و این هنر جز افتخارات ملایر است.

وی هماهنگی و کارآمدی بین مسئولان در ملایر را نعمتی خواند که ریشه در فرهنگ و گذشته تاریخی این منطقه دارد و مطرح نمود: این شهرستان زمینه و ظرفیت فراوانی دارد.

مینی ورلد به تنهایی می تواند یک جاذبه توریستی باشد

ضرغامی در ادامه مینی ورلد را یکی از ایده های مهم وزارتخانه دانست که در ملایر عملیاتی شده و گفت: مینی ورلد کار ارزشمندی است که می تواند به تنهایی یک جاذبه خوب توریستی و گردشگری در این شهرستان ایجاد کند.

وی به جاذبه های گردشگری این شهرستان به دلیل وجود هنرهایی چون مبلمان منبت و مروار اشاره و اعلام کرد: این توانمندی ها می تواند جاذبه های گردشگری بسیاری ایجاد کند.

ضرغامی مینی ورلد را جاذبه گردشگری دانست که در صورت تقویت و توسعه یکی از جاذبه های جدی کشور خواهد شد و گفت: نمونه اینکارها باید انجام گردد ما نیز پشتیبانی می کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دعوت کرد تا در این شهرستان سرمایه گذار نمایند و اضافه نمود: این شهرستان آینده و جایگاه ویژه ای دارد و می تواند قطب بزرگ گردشگری کشور باشد.

ضرغامی با بیان اینکه بی توجهی به شادی، تفریح و اوقات فراغت مردم یکی از کم کاری ها در این حوزه است، توضیح داد: عزاداری ها در سطح بالایی برگزار می گردد اما مردم به شادی، تنوع و تفریح هم احتیاج دارند.

هنرمندان رشته های صنایع دستی از پیمان سپاری ارزی معاف می شوند

وی با تاکید بر توجه به احتیاجهای مردم گفت: در هیات دولت مصوب شد که هنرمندان رشته های صنایع دستی از پیمان سپاری ارزی معاف شوند، در صورتی که در مجلس رای بیاورد، می تواند در رونق صادرات و فراوری موثر باشد.

ضرغامی با تاکید بر اهمیت کاربردی بودن صنایع دستی، به هنرمندان صنعت مبلمان منبت توصیه کرد که تنوع طراحی ها را بالا ببرند و کاربری تر کار نمایند.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان احتیاج به تحول داریم، خواهان استفاده از طرح های نو و نوآورانه، بسنده نکردن به طرح های قدیمی، حمایت از زوج های جوان و افراد کم بضاعت در بحث خرید مبلمان، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای طرح های نو و سبک و قابل حمل بودن مبلمان شد.

ضرغامی ایجاد بازارچه های دائمی و موقت را یکی از برنامه های وزارتخانه برشمرد و یادآور شد: این بازارچه ها زمینه برای معرفی و فروش ملی و جهانی صنایع دستی و مبلمان منبت ملایر را در آینده فراهم خواهد نمود.

طی این مراسم از قالیچه جوزان که از سازمان یونسکو مهر اصالت و نشان ملی را دریافت نموده، رونمایی شد.

این قالیچه در کارگاه جوزان پیچ با پشم دست ریس و با رنگ کاملا گیاهی به وسیله اشرف چگینی جوزانی طی یک سال بافته شده است. رنگرز این اثر هنری اسماعیلی حسینی نسب و طراح آن محمد حسینی نسب است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1699

به "عدم رونق و فراموشی بعضی صنایع دستی به دلیل غیر کاربردی بودن آنهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم رونق و فراموشی بعضی صنایع دستی به دلیل غیر کاربردی بودن آنهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید