متن طرح نمایندگان برای تشکیل استان بم

به گزارش تور کانادا، تهران (پانا) - اخیراً 35 نماینده مجلس با تدوین طرحی خواهان تشکیل یک استان نو شده اند که این طرح پس از اعلام وصول از سوی هیئت رئیسه مجلس برای آنالیز بیشتر به کمیسیون تخصصی مجلس ارجاع داده شده است.

متن طرح نمایندگان برای تشکیل استان بم

به گزارش تسنیم، متن این طرح به توضیح زیر است:

مقدمه (دلایل توجیهی):

استان کرمان با یازده درصد وسعت کشور به اسم پهناورترین استان و از نظر جمعیت رتبه نهم را دارد فاصله بین شمالی ترین نقطه استان با جنوبی ترین، قریب 800کیلومتر است. این مسافت و وجود شهرستانهای زیاد عملا سرکشی استاندار و مدیران کل را برای آنالیز مسائل و مسائل همه شهرستانهای استان را ناتوان و ناممکن ساخته است و این امر موجب عقب ماندگی مالی، اجتماعی و فرهنگی و نتیجتا موجب خسارات آشکاری به مردم شهرستانهای شرق استان شامل بم- ریگان- فهرج و نرماشیر و دوازده شهر و قریب هفتصد روستا و آبادی شده است که آثار عقب ماندگی و توسعه نامتوازن در این شهرستانها به روشنی مشهود است.

شهرستانهایی با سرمایه های فراون ولی محرومیت های ناشی از ضعف شدید اعمال مدیریت مضافا آنکه بُعد مسافت و خطرات جاده ای و هزینه های تردد و بوروکراسی های اداری و رفت و آمدهای پی در پی جهت اخذ مجوزها، انگیزه سرمایه گذاران را جهت سرمایه گذاری کاهش می دهد و تردد برای حل مسائل بعد از سرمایه گذاری مزید بر دلیل شده است. چنانچه مدیریت های کلان به خوبی انجام می شد این مقدار عقب ماندگی و محرومیت وجود نداشت. براین اساس چهار شهرستان شرقی استان کرمان (بم- ریگان- فهرج و نرماشیر) با گویش و فرهنگ مشترک، منابع درآمدی و اقتصاد مشابه در انواع محصولات دامداری و کشاورزی بخصوص خرمای مضافتی بم که قریب بیست هزار بهره بردار و فراوری سالانه قریب دویست هزار تن، یکی از منطقه ها مهم فراوری خرمای کشور محسوب می شوند اضافه بر همه اینها، وجود کم آبی و خشکسالی های پی در پی، مدیریت متمرکز در این شهرستانها برای جلوگیری از خسارتهای بیشتر به مردم و سرمایه های ملی و اعمال مدیریت شایسته جهت محرومیت زدایی، ضروری می کند. لذا طرح تفکیک چهار شهرستان شرقی استان کرمان و ایجاد استان بم به مرکزیت شهرستان بم ارائه می گردد.

گفتنی است متاسفانه از منشا معلوم و نامعلوم، کش مکش ها و حساسیت هایی بعضا بی مبنا بین مردم شهرستانهای شرقی و جنوبی در موضوع استان شدن هر یک از این دو سرزمین ایجاد شده که اتحاد این شهرستانها را تحت اسم یک استان، سخت و غیر ممکن کرده است.

اسم طرح: طرح تشکیل استان بم

ماده واحده: شهرستانهای شرق استان کرمان شامل بم - ریگان - فهرج و نرماشیر از استان کرمان تفکیک و تحت اسم استان بم به مرکزیت شهرستان بم تشکیل می گردد.

تبصره: با انتزاع شهرستانهای فوق، کارکنان سازمانی، وسایل و تجهیزات و بودجه و اعتبارات مربوط، به تناسب جمعیت و وسعت و شرایط جغرافیایی، از محل تجهیرات و امکانات فعلی استان کسر و به استان نو اضافه می گردد. هیاتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت وزرای کشور و امور مالی و دارایی و روسای سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور، مسئول اجرای مفاد این تبصره می باشند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1342

به "متن طرح نمایندگان برای تشکیل استان بم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متن طرح نمایندگان برای تشکیل استان بم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید