مورد استثنایی بمب افکن بی 52 ، هیچ هواپیمایی در دنیا اینگونه نیست
به گزارش تور کانادا، امروزه همه هواپیماهای مسافربری تجاری فقط دو موتور دارند (B-747 و ایرباس A380 فراوری نمی شوند)، پس چرا B-52 Stratofortress دارای نه چهار، نه شش، بلکه هشت موتور است؟
بخشی از علت اینکه B-52 موتورهای زیادی دارد این است که طراحی آن بسیار قدیمی است. B-52 در اواخر دهه 1940 طراحی شد و برای اولین بار در سال 1952 پرواز کرد. در آن موقع، موتورهای جت هنوز در مراحل اولیه توسعه بوده، قدرت کمی داشته و قابل اعتماد نبودند. هشت موتور جت مورد احتیاج بود تا این هواپیما بتواند بمب افکن استراتژیک بین قاره ای مورد احتیاج نیروی هوایی ایالات متحده با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا باشد.
به عبارت دیگر، اگر امروز یک بمب افکن شبیه B-52 از ابتدا ساخته می شد، احتمالاً فقط با چهار موتور طراحی می شد - درست مانند بسیاری از هواپیماهای نظامی بزرگ دیگر (مانند C-17 Globemaster، B-1 Lancer و C-5 Galaxy). اینکه B-52 تا به این مقدار قدیمی است، و با این حال هواپیمایی است که نیروی هوایی می خواهد تا دهه 2050 یا حتی پس از آن در خدمت نگه دارد کمی دور از فکر است.
بر اساس گزارش روزیاتو، تعداد بسیار کمی از هواپیماهای جت با هشت موتور طراحی شده اند - چه رسد به ساخت. چند طرح هواپیماهای با موتورهای جت هشت گانه پیشنهاد شد اما هرگز ساخته نشده یا از مرحله نمونه اولیه پیش تر نرفتند. این هواپیماها عبارتند از Antonov An-325 (تکامل یافته پیشنهادی از An-225 Mriya)، Avro 730 (هواپیمای شناسایی و بمب افکن استراتژیک پیشنهادی دهه 1950 ایالات متحده)، Northrop YB-49 (یک بمب افکن سنگین ایالات متحده در دهه 1940 که فقط نمونه اولیه آن ساخته شد و Convair YB-60 (یک بمب افکن استراتژیک دهه 1950 که این هم فقط تا مرحله ساخت نمونه اولیه پیش رفت).
قابل ذکر است که بمب افکن استراتژیک XB-70 Valkyrie که در دهه 1950 طراحی شده اما لغو شد، با قابلیت پرواز با سرعت بیش از 3 ماخ، با شش موتور ساخته شده بود.
چرا B-52 هشت موتور خود را حفظ خواهد نمود؟
در طول سال ها، پیشنهادهایی برای تغییر موتور بمب افکن Stratofortress و کاهش آن به چهار موتور ارائه شده است. اما این تغییر هرگز اتفاق نیفتاده است، تا حدی به این علت که باعث ایجاد مشکلاتی می گردد زیرا در صورت خرابی یا خاموش شدن موتور به هر علتی، باله های دم کوتاه تر و سکان کوچک تر مدل های G و H ممکن است نتوانند در برابر نیروی پیشرانه نامتقارن تاب بیاورند.
مجله نیروی هوایی و فضایی در این باره تصریح می نماید، همانطور که امروزه نیز صحت دارد، این هشت موتور دارای چهار نازل هستند. در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده زمانی چهار موتور تجاری با فن بزرگ را در نظر داشت، برای جلوگیری از طراحی مجدد قابل توجه بال، کابین خلبان و سایر قطعات و کاهش ریسک و تاخیر، به طراحی هشت موتور وفادار ماند.
بنابراین، B-52 طراحی هشت موتوره خود را تا سرانجام عمرش حفظ خواهد نمود (زیرا راحت تر است که به طراحی کنونی خود پایبند باشید). کاهش تعداد موتورها به چهار دستگاه مستلزم کار و کوشش بیش از حدی است که ارزشش را ندارد.
موتورهای B-52 در طول سال ها ارتقا یافته اند. مدل فعلی B-52H دارای موتورهای توربوفن TR-33 بسیار قدرتمندتر و ارزان تر از موتورهای اورجینال است که این هواپیما با آن پرواز می کرد. اما این سرانجام کار نیست. B-52H ها در حال ارتقا به نسخه B-52J هستند (که انتظار می رود در سال 2033 وارد سرویس گردد)، به عنوان بخشی از برنامه جایگزینی موتور تجاری این بمب افکن. این برنامه بعلاوه عمر مفید B-52 را تا دهه 2050 افزایش خواهد داد.
هشت موتور قدیمی TR-33 با هشت موتور رولزرویس F130 (نسخه نظامی شده BR-725 تجاری رولز رویس) جایگزین خواهند شد. رولز رویس در سال 2021 برای فراوری موتورهای بمب افکن های استراتژیک قدرتمند، رقبای اصلی خود یعنی GE Aviation و Pratt & Whitney را شکست داد. انتظار می رود رولز رویس حدود 650 دستگاه F130 برای تجهیز 76 فروند بمب افکن B-52، فراوری کند که به نسبت یک به یک (هشت موتور در هر فروند) جایگزین موتورهای Pratt & Whitney TR33 خواهند شد.
در حالی که این موتورهای تازه یک جهش نسلی نسبت به موتورهای قدیمی هستند، نیروی رانش بیشتری را ارائه نمی دهند. افزایش نیروی پیشرانه مستلزم بازسازی بدنه هواپیما برای تحمل فشار بیشتر نیز هست. نیروی هوایی با حفظ تعداد موتورها و دکل های یکسان با نیروی پیشرانه یکسان، می تواند احتیاج به تعمیرات اساسی در این هواپیما را کاهش دهد و در عین حال موتورها را ارتقا بخشد.
5858
منبع: خبرآنلاین