نرخ تورم 2 برابر پیش بینی همتی ، اوضاع مالی در ماه های آینده بدتر می گردد؟

به گزارش تور کانادا، به گزارش خبرنگاران، پیش بینی های نرخ تورم برای ماه های آینده ارقام متفاوتی دارد، رئیس کل بانک مرکزی روی نرخ 22 درصد هدفگذاری نموده بود، اقتصاددانان پیش بینی تورم بیش از 30 درصدی دارند و پژهشکده آمار ارقامی بیش از این مقادیر را گزارش می دهد.

نرخ تورم 2 برابر پیش بینی همتی ، اوضاع مالی در ماه های آینده بدتر می گردد؟

رئیس کل بانک مرکزی: 22 درصد

یکی از پیش بینی ها درباره نرخ تورم را رئیس کل بانک مرکزی داشته، او در سال قبل 30 مرتبه درباره نرخ تورم اظهارنظر نموده و رقمی را برای تورم پیش بینی نموده که فرایند تورم حتی نزدیک آن نیز نشده است.

او پیش بینی نموده بود که تورم سالانه تا ماه بعد به 22 درصد می رسد. عبدالناصر همتی در روز 18 آذر سال قبل گفت: ما بر مبنای دلار نیمایی 17 هزار تومان پیش بینی کردیم که تورم متوسط یک ساله منتهی به خرداد 1400 را به 22 تا 24 درصد برسانیم و تا آن موقع 6 ماه فرصت داریم.

حالا یک ماه تا زمان وعده داده شده رئیس بانک مرکزی مانده و نرخ تورم سالانه طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران در خاتمه فروردین به 39 درصد رسیده است. قطعا در ماه های اردیبهشت و خرداد نرخ تورم از 39 درصد تا 22 درصد کاهش پیدا نمی نماید.

اقتصاددانان: بالای 30 درصد

اقتصاددانان نیز در مصاحبه با خبرنگاران تورم بیش از 30 درصدی را پیش بینی نموده اند. علی سرزعیم پیش از سال جاری پیش بینی نموده بود که اگر در بودجه اتفاقات بدی رخ ندهد، نباید تورم بالایی داشته باشیم که احتمالا روی نرخ 37 درصد باشد.

فرشاد فاطمی پیش بینی نموده بود که حداقل تورم ایران در سال جاری بین 25 تا 30 درصد است. کمیل طیبی نیز معتقد است که کاهش شارپی نرخ تورم اتفاق نمی افتد و ممکن است تورم در دامنه 30 تا 40 درصد نوسان کند.

پژوهشکده آمار: 42 تا 47 درصدی

پژوهشکده آمار نیز به تازگی در گزارشی پس از تحلیل نرخ تورم در سال های گذشته سه سناریو را برای پیش بینی نرخ تورم تا شهریور سال جاری مطرح نموده که به این توضیح است:

سناریوی اول، بدبینانه: با استفاده از الگوی مشابه ماه های ابتدایی سال 99، تورم سالانه تا شهریور سال جاری با افزایش حدود 9 پله ای به نرخ 47/5 درصد می رسد اما تورم نقطه ای تنها یک پله پایین می آید. در این سناریو در خاتمه خرداد تورم به بیش از 42 درصد می رسد.

سناریوی دوم، خوشبینانه: با استفاده از الگوی مشابه ماه های ابتدایی سال 95 است، در این حالت خوشبینانه تورم سالانه تنها چهار پله رشد می نماید و به نرخ 42.5 می رسد و تورم نقطه ای نیز با کاهش 20 پله ای نرخ زیر 30 درصد را ثبت می نماید.

سناریوی سوم، محتمل ترین: پیش بینی می گردد که فرایند افزایشی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در شهریور 1400 به 45.1 درصد برسد ولی فرایند صعودی نرخ تورم نقطه ای در اردیبهشت 1400 در عدد 47.7 درصد متوقف شده و در شهریور ماه به 39.1 درصد می رسد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1169

به "نرخ تورم 2 برابر پیش بینی همتی ، اوضاع مالی در ماه های آینده بدتر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ تورم 2 برابر پیش بینی همتی ، اوضاع مالی در ماه های آینده بدتر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید