چگونه از شر نم و کپک دیوار خلاص شویم

به گزارش تور کانادا، نه تنها کپک ظاهری ناخوشایند دارد بلکه می تواند برای سلامت شما خطرناک باشد و می تواند موجب مسائل تنفسی، آسم و آلرژی گردد. رهایی از شر کپک کار چندان سختی نیست و بهتر است که سریعا به آن رسیدگی گردد تا مسائل بزرگ تری به وجود نیاید. با ما در این مقاله همراه باشید تا با روش های مختلف جلوگیری و از بین بردن کپک ها، آشنا شوید.

چگونه از شر نم و کپک دیوار خلاص شویم

اگر می خواهید از یک متخصص یاری بگیرید می تونید در قدم اول می توانید برآورد قیمت لوله کشی ساختمان را در شهر خودتان داشته باشید. مثلا اگر به دنبال یک لوله کش در تهران باشید می توانید درخواست لوله کشی ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر دریافت همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

چه چیزی سبب کپک و نم زدگی می شود؟

قبل از اینکه بخواهید که جلوی رشد کپک سیاه را بگیرید، ضروری است بدانید که چه عاملی سبب به وجود آمدن و رشد آن ها می شود.

کپک در اثر رطوبت اضافی بر روی سطوح به وجود می آید و رشد می نماید. مسائل ساختاری و عدم تهویه مناسب، از عواملی هستند که به رشد بیشتر کپک دامن می زنند.

این رطوبت اضافی ممکن است به دلیل نشتی لوله ها، در زیرزمین و طبقات هم کف، ورود آب باران به وسیله روزنه ها و شکاف ها به درون منزل یا به وسیله خرابی های پنجره یا سقف، ایجاد شود. در ساختمان های نوساز، این مشکل شایع تر است و ممکن است احتیاج داشته باشید تا با یک فرد متخصص مشورت کنید.

یکی دیگر از عوامل ایجاد کپک، میعان است. این فرایند زمانی رخ می دهد که رطوبت هوا به مایع تبدیل شود و یا هوای گرم به سطح سرد برخورد کند. این عمل می تواند در اثر کارهای روزمره نیز رخ دهد. کارهایی نظیر حمام کردن، آشپزی و اتو کردن. جلوگیری از این اتفاق، کار چندان سختی نیست.

صفحه جدید ما را دنبال کنید

دنبال می کنم

چگونه جلوی میعان را بگیریم:

جلوگیری از میعان زحمت چندانی نمی خواهد و رعایت نکات زیر می تواند مثمرثمر واقع شود.

پنجره ها را باز کنید و یا هنگام حمام کردن، از فن بهره ببرید.

درب قابلمه را بگذارید.

از تهویه محیط اطمینان حاصل کنید و درها را باز بگذارید تا هوا رد و بدل شود. یکی از راه های برای تهویه هوا این است که هر روز صبح، پنجره ها را به مدت پانزده دقیقه باز بگذارید.

اگر رطوبت محیط را کاهش دهید، احتمال رشد کپک نیز به مراتب کم تر می شود.

استفاده از پوشش ها و رنگ های ضد میعان می تواند بسیار یاری کننده باشد. از این گونه پوشش ها در آشپزخانه و سرویس ها بهداشتی بهره ببرید.

برای استفاده از رنگ های ضد میعان، این دو مرحله را دنبال کنید:

ابتدا سطح را از وجود هرگونه کپک بزدایید. در ادامه با نحوه انجام کار آشنا خواهید شد.

بعد از خشک شدن دیوار، دیوار را با یک لایه از رنگ بپوشانید. بعد از خشک شدن لایه اول، از لایه دوم بهره ببرید.

بعد از این که لایه دوم خشک شد، می توانید روی آن را رنگ کنید.

چگونه از شر نم بر روی دیوار خلاص شوید:

رطوبت و کپک، در مکان هایی نظیر سرویس های بهداشتی بیشتر دیده می شود زیرا رطوبت در آن مکان ها بیشتر است. یکی از روش هایی که به شما یاری می نماید این است که از تهویه مداوم این گونه مکان ها مطمئن شوید. برای این کار می توانید پنجره ها را باز و یا فن روشن کنید تا هوا رد و بدل شود.

اگر تهویه هوا در مکان موردنظر شما به خوبی انجام نمی شود، می توانید این مراحل را دنبال کنید:

بعد از اینکه حمامتان تمام شد، از یک شیشه روب بهره ببرید تا آب اضافی دیوارها جمع شود. این کار از تجمع رطوبت جلوگیری می نماید.

هم چنین درزگیری کردن و عایق بندی درزها، بسیار یاری کننده است.

اقداماتی که باید قبل از رنگ کردن دیوار نم دار انجام شود:

قبل از اینکه نم دیوار را بگیرید، بایستی ابتدا باید منبع مشکل را شناسایی کنید. قبل از از بین بردن کپک، ابتدا باید تشخیص دهید که چه چیزی باعث ایجاد آن شده است. خوشبختانه رهایی از نم دیوار، کار چندان سختی نیست.

ابتدا کپک روی دیوار را از بین ببرید.

سپس اجازه دهید تا دیوار کاملا خشک شود.

از یک پوشش عایق و ضد رطوبت بهره ببرید.

بعد از خشک شدن پوشش بر روی دیوار، می توانید بر روی آن از رنگ ضد میعان بهره ببرید تا مطمئن شوید که کپک امکان رشد دوباره ندارد.

این اقدامات مانع نفوذ رطوبت به دیوار می شود و هم چنین با انجام آن ها، از شر بوی نامطبوع کپک نیز رهایی می یابید.

چگونه از شر کپک خلاص شوید:

رهایی از کپک با روش های زیر تنها زمانی قابل اجرا است که کپک در اثر میعان ایجاد شده باشد یا تنها محیط محدودی را درگیر نموده باشد. اگر کپک در اثر فاضلاب رشد نموده باشد، ضروری است که از افراد مشغول در این زمینه، یاری بگیرید.

قبل از آغاز به کار، از عینک ایمنی، دستکش و ماسک مخصوص بهره ببرید و دهان و بینی خود را بپوشانید تا هاگ کپک های قارچی وارد بدنتان نشود. پنجره ها را باز کنید تا تهویه درستی داشته باشید اما حواستان باشد که درب اتاق را بسته نگه دارید تا هاگ ها در فضای خانه پخش نشوند.

چهار مرحله زیر را دنبال کنید تا از شر کپک ها خلاصی یابید:

  1. یک سطل را از آب و یک مایع شوینده معمولی مانند مایع ظرفشویی پر کنید.
  2. یک پارچه را درون سطح فرو ببرید و سپس دیوار را با استفاده از آن تمیز کنید. حواستان باشد که دیوار را با ضربه ها سطحی و تند تمیز نکنید زیرا باعث بیشتر پخش شدن هاگ ها و به وجود آمدن کپک های بیشتر می شود.
  3. بعد از از بین بردن کپک ها، با استفاده از یک پارچه خشک رطوبت سایر نقاط را بگیرید.
  4. پارچه های استفاده شده در مراحل قبل را دور بیندازید و کل اتاق را جاروبرقی بکشید.

اگر بر روی سطوح نرم مانند البسه یا عروسک های پولیشی، کپک دیده شد؛ آن ها را با دقت و با استفاده از شامپو بشویید و یا به خشک شویی ببرید.

دقت کنید که این مراحل را برای دیوارهایی که کاغذ دیواری دارند نیز به کار ببرید اما دقت کنید که کاغذ دیواری در اثر استفاده از آب و مواد شوینده، آسیب نبیند.

چگونه سطحی را که کپک زده، رنگ کنید:

نباید هرگز بدون از بین بردن کپک دیوارها، آن ها را رنگ کنید. زیرا این کار باعث زیاد شدن کپک و سرایت آن به سایر نقاط می شود پس بایستی در ابتدا، کپک ها را از بین ببرید و سپس محل مورد نظر را رنگ کنید. استفاده از مواد مخصوص مانند رنگ های ضد کپک در مکان های مختلف نظیر آشپزخانه و سرویس بهداشتی، می تواند بسیار مفید واقع شود.

چگونه از رشد دوباره کپک جلوگیری کنید:

بعد از اینکه از شر کپک های موجود خلاص شدید، بایستی اقداماتی را انجام دهید تا از رشد مجدد آن ها جلوگیری نموده باشید. در ادامه چندین اقدام در این زمینه معرفی شده است.

توجه داشته باشید که اولین اقدام در این زمینه، استفاده از مواد ضد میعان است سپس می توان از رنگ های ضدکپک در سقف و دیوارهای آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده کرد.

  1. از خشک بودن و عدم وجود کپک بر دیوارها اطمینان حاصل کنید.
  2. دیوارهایی را که احتمال می رود کپک بزنند، با رنگ مخصوص بپوشانید.
  3. اجازه دهید لایه اولیه خشک شود و سپس با توجه به دستورالعمل کارخانه سازنده، از تعداد لایه های بیشتری بهره ببرید.

حواستان باشد که نمی توانید بر روی زنگ ضدکپک از سایر رنگ ها بهره ببرید چرا که کارایی آن از بین می رود. پس دقت کنید که رنگ استفاده شده با سطوح اطراف هم خوانی داشته باشد.

منبع: اتاق
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 875

به "چگونه از شر نم و کپک دیوار خلاص شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از شر نم و کپک دیوار خلاص شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید