کتاب راهنمای شکست روایتگر بایدها و نبایدهای اکوسیستم استارتاپی ایران است
به گزارش تور کانادا، نشست نقد و آنالیز کتاب راهنمای شکست با حضور نویسنده و دو کارشناس حوزه استارتاپی کشور در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار گردید.
به گزارش خبرنگاران، شهریار جوهری نویسنده کتاب در خصوص نقش شکست در پیروزیت کسب و کارها گفت: آدم ها به هزاران دلیل در خصوص شکست هایشان صحبت نمی نمایند، در صورتی که شکست ها راهنماهای بهتری برای پیروز شدن هستند. شاید صحبت کردن در خصوص پیروزیت انگیزه بخش و انرژی دهنده باشد اما تاثیری که خوانش شکست می تواند بر پیروزیت یک استارتاپ داشته باشد، بسیار زیادی است.
وی اضافه کرد: در حاشیه الکامپ 96 شتاب دهنده های متعددی را مشاهده کردیم. شگفت زده شدیم و فهمیدیم که با حضور جدی این شتاب دهنده های عظیم و معتبر اکوسیستم استارتاپی با سرعت بیشتری در حال شکل دریافت است. انتظار داشتیم متناسب با رشد این اکوسیستم، توجه بیشتری به تجربه های شکست و پیروزیت صورت گیرد اما در سال های بعد چنین اتفاقی رخ نداد. به همین خاطر من مصمم شدم که با تهیه این کتاب، به فعالان و علاقمندان استارتاپی در حد خودم یاری کنم که با بعضی از بایدها و نبایدها آشنا شوند.
نویسنده کتاب راهنمای شکست در ادامه گفت: نوشتن این کتاب حدود چهارده ماه طول کشید و در قالب 28 گام و حدود 160 نوشتار به رشته تحریر در آمد. وسواس و حساسیت زیادی داشتم که چند نفر از استادان این عرصه، از قبیل کارآفرینان پیروز و استادان دانشگاه کتاب را بخوانند و اصلاحات و ویرایش های خودشان را ارایه دادند.
جوهری در ادامه به معرفی بخش های مختلف کتاب پرداخت و گفت: در راهنمای شکست، سعی کردم تا حد امکان تمام عوامل تاثیرگذاری بر فعالیت یک استارتاپ را معرفی کنم و به خواننده چالش های مربوط به هر عامل و هر مرحله را توضیح دهم؛ از معرفی اکوسیستم شروع کردم و در ادامه به نقش ایده، کوفاندر، منتورها، شتاب دهنده ها، سرمایه و پول، تفاوت بیزنس مدل و بیزنس پلن، نقشه خروج و در نهایت به سبک زندگی استارتاپی اشاره کردم.
جوهری که در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت است، در خاتمه گفت: آرزوی من این است که عزیزانی باتجربه تر و توانمندتر و با زبانی گویاتر، به موضوع شکست ها و ناکامی های استارتاپ ها بپردازند و این راستا توسط آنها تداوم پیدا کند. هدف اولیه من این بود که باب گفت وگو درباره الگوهای شکست استارتاپ ها باز گردد تا تازه واردها بدانند چگونه می توانند شانس پیروزیت ایده شان را بالا ببرند.
اثر پروانه ای در راهنمای شکست
حامد حیدری، استاد مرکز آموزش های کاربردی دانشگاه تهران که نویسنده یکی از دو پیشگفتار این کتاب نیز بوده، در ادامه این نشست گفت: شهریار جوهری قبل از کتاب راهنمای شکست، دو کتاب ارباب نجوا و خاطرات آینده را نوشته است که هر دو کتاب از قدرت نویسندگی بالای او حکایت می نمایند. او به عنوان شخصی که هم با فلسفه و ادبیات آشناست و هم با اصول کسب و کار، در این کتاب به دنبال ارایه یک محتوای صرفا کاربردی نبوده است. شیوه نگارش او، به کتابی که قرار است در خصوص اکوسیستم استارتاپی ایران باشد، ویژگی های داستانی و روایی داده است. همه این مزیت هاست که کتاب را برای مخاطب خاص و عام خواندنی تر می نماید.
وی اضافه کرد: شاید در اولین مواجهه با این کتاب، سئوالی پیش بیاید که چرا این کتاب درباره راهنمای پیروزیت نیست؟ اگر هدف ما انرژی و انگیزه دادن به افراد در کسب و کار باشد، بهتر است داستان های پیروزیت شرکت های عظیم را برای آنها روایت کنیم. اما اگر قرار است به افراد مهارت هایی را یاد بدهیم، قطعا باید سراغ الگوهای شکست شرکت ها برویم.
حیدری در ادامه گفت: مهمترین ویژگی کتاب راهنمای شکست این است که با دیدِ استراتژیک نوشته شده است. شهریار جوهری به صورت غیرمستقیم پیغام های کلیدی خود را بر اساس یک الگوی استراتژیک به مخاطب ارایه می نماید. همین غیرمستقیم بودن پیغام ها، سبب می گردد تا سطح پذیرش و همراهی خواننده را بالا ببرد. کتاب با رویکردی سیستمی و قیاسی نوشته شده است و مخاطب را از سطح کلان به سطح جز می آورد. در جای جای این کتاب به وضوح پدیده اثر پروانه ای دیده می گردد. اثر پروانه ای نشان می دهد که پدیده های کوچک می تواند سرمنشا اتفاق های عظیم باشند. به بیان دیگر ضرورتی ندارد که همه فعالان استارتاپی برای پیروز شدن، حتما سرمایه یا تجربه زیادی داشته باشند، یا شکست ها و پیروزیت های عظیمی را تجربه نموده باشند، یا با کارآفرینان عظیم و پیروز نشست و برخواست داشته باشند.
این پژوهشگر در انتهای صحبت هایش به خوانندگان پیشنهاد کرد: کتاب را بدون عجله بخوانید. اصلا ضرورتی ندارد که کتاب را به سرعت بخوانید. هر فصل این کتاب دارای محتوای ارزشمندی است که باید با تامل خوانده گردد و خواننده بهتر است از هر فصل یک چک لیست تهیه کند و آن را با شرایط کسب و کار خودش تطبیق دهد.
جای کتاب های بومی در حوزه استارتاپی ایران خالی است
نیما محسنی، فعال استارتاپی و مدیر سایت همگردی در ادامه نشست گفت: کتاب هایی که در معرض انتخاب فعالان حوزه استارتاپی ایران واقع شده است، جملگی ترجمه آثار غربی هستند و با اکوسیستم استارتاپی ایران همخوانی حداقلی دارند. فضای کاری اروپا و آمریکا، نظام تامین اقتصادی و سرمایه گذاری آن ها، الگوهای مشارکت و جذب سرمایه در آن جوامع و فرهنگ کار همگی با جامعه ایران زمین تا آسمان متفاوت است؛ به همین خاطر است که کتاب های حاضر نمی توانند یاری زیادی به فعالان استارتاپی بنمایند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر تصویر فضای استارتاپی در ایران بسیار فانتزی و متوهمانه و به دور از واقعیت است. آنچه به نظر می رسد این است که یک تعدادی فارغ التحصیل با شلوار جین و کوله پشتی دور هم جمع می شوند و روی مبل های بادی لم می دهند و می گویند و می خندند و برای همدیگر جشن تولد می گیرند و در نهایت هم پولدار می شوند. خیلی ها با چنین تصویر و تصوری وارد فضای استارتاپی می شوند که اصلا با واقعیت آن همخوانی ندارد. به همین دلیل خیلی زود سرخورده می شوند و با شکست عرصه را ترک می نمایند. کار در فضای کسب و کار ایران، بسیار سخت و طاقت فرسا است. چراکه به خصوص برای بیشتر ایده های استارتاپی بسترهای قانونی وجود ندارد و نهادهای متولی نیز همکاری خوبی با استارتاپ ها ندارند.
این دانش آموخته دکترای مدیریت ادامه داد: راستاهای شکست در فضای استارتاپی ایران خیلی تکرارشونده هستند و متاسفانه بسیاری از فعالان این اکوسیستم به صورت پیاپی این راستاها را تکرار و تجربه می نمایند. بسیاری از بخش های کتاب راهنمای شکست، برای مخاطبی که در فضای استارتاپی ایران فعالیت نموده است، سرشار از گزاره های ملموس هست. مخاطب به کرات خودش را در سطرهای کتاب مشاهده می نماید.
محسنی با بیان اینکه کتاب راهنمای شکست سرشار از محتوای آموزنده است، گفت: این کتاب سعی نموده اجزا و عناصر اکوسیستم استارتاپی ایران را تجزیه و بررسی کند اما جای یکی از عوامل بسیار موثر و کلیدی در این بین کمرنگ است؛ آن عامل هم نهاد دولت است. بهتر بود کتاب یک بخش خاص را به نقش دولت در محدودیت یا تسهیل فعالیت های استارتاپی اختصاص می داد.
او همچنین پیشنهاد کرد در چاپ های بعدی این کتاب شکست های بعضی استارتاپ ها با ذکر نام مجموعه و شخص نوشته گردد تا برای مخاطب ملموس تر باشد. می توان با جلب رضایت خود افراد تجربه هایشان را مستند کرد و در اختیار تازه واردان به فضای استارتاپ قرار داد.
محسنی در خاتمه گفت: نثر شیوا و رویکرد داستانی کتاب، آن را باورپذیر و جذاب نموده است.
این کتاب با عنوان کامل راهنمای شکست در راه اندازی و توسعه استارتاپ ها بهار 1399 توسط انتشارات تیسا در تیراژ 1000 نسخه به چاپ رسید و با قیمت 54 هزار و 900 تومان راهی بازار کتاب شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا