کرونا در دنیا عرب، افزایش مبتلایان و بهبودیافتگان، هشدار درباره بدترین سناریوی مالی برای عربستان

به گزارش تور کانادا، کشورهای عربی به ویژه در حاشیه خلیج فارس همچنان با بحران شیوع کرونا دست و پنجه نرم می نمایند، این در حالی است که وزیر دارایی سعودی روز شنبه هشدار داده است که عربستان باید برای بدترین سناریو آماده گردد.

کرونا در دنیا عرب، افزایش مبتلایان و بهبودیافتگان، هشدار درباره بدترین سناریوی مالی برای عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران،کشورهای عمان، قطر و کویت در آخرین آماری که روز شنبه درباره شیوع کرونا و موارد ابتلا و بهبودیافتگان ارائه کردند، از افزایش آمار کسانی اطلاع دادند که توانستند با شکست کرونا به زندگی برگردند.

وزارت بهداشت عمان در بیانیه ای در صفحه اختصاصی خود در توئیتر بیان نمود سلطان نشین عمان، طی ساعات اخیر 36 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را ثبت نموده که 22 نفر عمانی و 14 نفر غیر عمانی بوده اند و به این ترتیب آمار کل مبتلایان تا روز شنبه به 2483 نفر رسیده است.

این وزارت افزود آمار جان باختگان به 11 نفر رسیده است، و البته شمار کسانی که بهبود یافته اند به 750 نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت عمان از همه خواست کاملا به تدابیر قرنطینه بهداشتی در اتاقهای جداگانه و سرویس بهداشتی جداگانه پایبند باشند.

وزارت بهداشت عمان امروز یکشنبه در تازه ترین آمار خود درباره شیوع کرونا از ثبت 85 مورد جدید ابتلا به کرونا اطلاع داد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری الخلیج آنلاین، البته در ادامه طرفهای ذیربط در عمان از جان باختن یک تبعه خارجی بر اثر کرونا اطلاع دادند تا به این ترتیب آمار کل فوتی ها به 12 نفر برسد.

کویت

در کویت هم باسل حمود الصباح وزیر بهداشت این کشور گفته است طی 24 ساعت اخیر، 101 مبتلای دیگر بهبود یافته اند تا به این ترتیب آمار کل بهبودیافتگان از ابتدای شیوع کرونا در کویت تا روز شنبه به 1703 نفر افزایش یابد.

وزیر بهداشت کویت از تمام کادر پزشکی به خاطر کوشش در راستای مقابله با کرونا تشکر کرد.

زمان زیادی از اظهارات باسل حمود الصباح نگذشت که وزارت بهداشت کویت در آماری جدید از ثبت 242 مورد ابتلای جدید به کرونا و افزایش آمار مبتلایان به 4619 نفر تا روز شنبه اطلاع داد. این وزارت همچنین با اعلام جان باختن سه مبتلای دیگر، آمار جان باختگان را هم 33 نفر بیان نمود.

قطر

اما قطر نیز از افزایش آمار بهبود یافتگان اطلاع داده است. وزارت بهداشت قطر روز شنبه بیان نمود که طی 24 ساعت گذشته، 98 مبتلای دیگر بهبود یافته اند و به این ترتیب آمار بهبودیافتگان از کرونا به 1543 نفر رسیده است.

البته قطر روز گذشته شاهد ثبت 776 مورد جدید ابتلا به کرونا بود که با احتساب این رقم، آمار مبتلایان تا روز شنبه به 13 هزار و 326 نفر افزایش یافته است.

وزارت بهداشت قطر بیان نمود بیشتر موارد جدید ابتلا مربوط به کارگران خارجی ازمناطق مختلف است که در نتیجه تماس با کسانی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا بودند، بیمار شده اند.

عربستان

در عربستان سعودی مقامات ذیربط از ثبت 1362 مورد جدید ابتلا طی 24 ساعت اخیر به عنوان بالاترین رقم ابتلای روزانه به ویروس کرونا اطلاع دادند که با ثبت این موارد، آمار کل مبتلایان تا روز شنبه به 25 هزار او 518 نفر رسیده است.

در بیانیه وزارت بهداشت سعودی آمده است که 9 درصد از موارد ابتلا به کرونا طی ساعات گذشته مربوط به شهروندان عربستانی و 91 درصد هم مربوط به اتباع خارجی بوده است، 11 درصد مبتلایان زن و 89 درصد هم مرد بوده اند.

وزارت بهداشت سعودی همچنین از بهبود یافتن 210 مورد جدید ابتلا به کرونا طی 24 ساعت اخیر و افزایش آمار بهبودیافتگان به سه هزار و 765 نفر اطلاع داد.

البته طی ساعات اخیر، هفت مورد جدید فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در عربستان ثبت شده و آمار کل جان باختگان هم تا روز شنبه به 176 نفر رسیده است.

بحرین

وزارت بهداشت بحرین روز شنبه از بهبود یافتن 12 مبتلای جدید از کرونا و افزایش آمار بهبود یافتگان به 1567 نفر اطلاع داد.

این وزارت همچنین از ثبت 103 مورد جدید ابتلا طی ساعات اخیر اطلاع داد و افزود : 68 مورد از موارد جدید ابتلا مربوط به کارگران خارجی و 35 مورد هم مربوط به کسانی است که با مبتلایان در تماس بوده اند. بر اساس بیانیه وزارت بهداشت بحرین، آمار کلی مبتلایان به کرونا تا روز شنبه به سه هزار و 273 نفر رسیده است.

امارات

وزارت بهداشت امارات هم روز شنبه از ثبت 561 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و افزایش آمار کلی مبتلایان به 13 هزار و 599 نفر اطلاع داد.

این وزارت همچنین از جان باختن هشت مبتلای دیگر و البته بهبود یافتن 121 نفر دیگر اطلاع داده است.

پیامدهای اقتصادی سنگین شیوع کرونا برای کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس

محمد الجدعان وزیر دارایی سعودی روز شنبه هشدار داده است که عربستان باید برای بدترین سناریو آماده گردد.

وزیر دارایی سعودی گفت کشورش مجبور است به خاطر پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، حدود 220 میلیارد ریال(80 میلیارد دلار) طی امسال میلادی(2020)قرض کند.

الجدعان که با شبکه العربیه مصاحبه می کرد، گفت پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا تاثیرات قدرتمندی بر اقتصاد پادشاهی عربستان گذاشته است.

این مقام سعودی با اذعان به شرایط سخت اقتصادی کشورش گفت باید در تعامل با اوضاع کلی اقتصادی (در عربستان) در این برهه با توجه به شرایط شنماینده اقتصاد دنیای دغدغه زیادی از خود نشان داد و اهمیت دارد برای بدترین سناریو در این مرحله برنامه ریزی کنیم.

وی در مورد شرایط نقدینگی در عربستان گفت نقدینگی به شکل گسترده ای در بخش بانکی سعودی وجود دارد و وزارت دارایی هم به استقراض خارجی و داخلی بر اساس هزینه هایش ادامه خواهد داد.

وی افزود ما در امسال، تا 220 میلیارد(ریال سعودی) بر اساس شرایط بازارها با در نظر دریافت عدم افزایش هزینه های بدهی، استقراض خواهد نمود.

طی چهار ماهه نخست سال 2020 میلادی، کسری بودجه عربستان بر اساس گزارش وزارت دارایی این کشور به حدود 10 میلیارد دلار رسیده است.

وزارت دارایی سعودی در بیانیه ای بیان نمود مجموع کل درآمدهای چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 22 درصد کاهش یافته است.

بودجه عمومی عربستان به عنوان بزرگترین صادرنماینده نفت در دنیا و صاحب بزرگترین اقتصاد عربی از سال 2014 به بعد به سبب کاهش قیمتهای نفت و به تازگی به خاطر شیوع ویروس کرونا با کسری روبرو بوده است.

هفته گذشته بازار پول و سرمایه عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در پی فروپاشی تاریخی بهای نفت خام آمریکا به سبب کاهش تقاضا در نتیجه شیوع کرونا با سقوط چشمگیری همراه بود.

سقوط بورس عربستان

رسانه های عربی از سقوط شش درصدی شاخص بورس عربستان در معاملات امروز در پی شیوع ویروس کرونا وتشدید بحران اقتصادی در این کشور اطلاع دادند.

زمان بازگشایی مساجد در عربستان

وزارت امور اسلامی عربستان روز شنبه بیان نمود که بازگشایی مساجد به روز نمازگزاران به تصمیم پادشاه و هیئت علمای ارشد با توجه به نظر طرفهای پزشکی و بهداشتی ذیربط احتیاج دارد.

عبداللطیف آل الشیخ وزیر امور اسلامی و ارشاد سعودی گفته است این وزارت بسیار تمایل به ازسرگیری برگزاری نماز آدینه و جماعت در مساجد دارد و امیدوار است این مسئله در نزدیک ترین زمان ممکن محقق گردد.

این وزیر سعودی گفت اسلام حفظ جان مردم و سلامت آنها را اولویت مطلق قرار داده است و تعلیق نماز آدینه و جماعت در پی شیوع ویروس کرونا بر این اساس اتخاذ شد.

آل الشیخ افزود بازگشایی مساجد به روی نمازگزاران و برگزاری نماز آدینه یا جماعت کاملا تابع دستورات ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و نظر هیئت کبار العلماء و بر اساس ارزیابی طرفهای بهداشتی ذیربط است.

وی گفت این تصمیم منوط به تامین شرایط و تدابیر پیشگیرانه ای است که تضمین نماینده سلامت مردم باشد و هدف اصلی از تصمیم توقف برگزاری نماز، مصلحت امت و سلامت مردم است.

وی افزود طرفهای بهداشتی ذیربط شب و روز برای ارزیابی اوضاع و در جهت حفظ جان مردم فعالیت می نمایند.

اظهارات آل الشیخ در واکنش به خبرهایی است که بعضی رسانه ها و شبکه های ارتباط اجتماعی از قریب الوقوع بودن لغو تعلیق برگزاری نماز آدینه و جماعت در مساجد عربستان اطلاع داده اند.

عربستان همچنان به تعلیق نماز در حرمین شریفین(مکه مکرمه و مدینه منوره) و تمام مساجد این کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادامه می دهد.

با حلول ماه مبارک رمضان، اداره امور حرمین شریفین اجازه برگزاری نماز در حرمین را به گونه ای که محدود به شمار اندکی از کارکنان این دو مکان مقدس گردد، صادر کرد و در ادامه اجازه ورود شمار محدودی از نمازگزاران را بر اساس تدابیر پیشگیرانه صادر کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 491

به "کرونا در دنیا عرب، افزایش مبتلایان و بهبودیافتگان، هشدار درباره بدترین سناریوی مالی برای عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در دنیا عرب، افزایش مبتلایان و بهبودیافتگان، هشدار درباره بدترین سناریوی مالی برای عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید