کشف مقبرۀ عجیب یک مردۀ بی قرار در ترکیه!

به گزارش تور کانادا، مقبره ای رومی متعلق به قرن دوم میلادی با ویژگی های بسیار عجیب به تازگی در محدودۀ شهر باستانی ساگالاسوس در جنوب غربی ترکیه کشف شده است. این مقبره که روی آن را با خشت پخته و ملات آهک به شکلی بسیار مستحکم مسدود نموده بودند، حاوی میخ هایی است که به نظر می رسد از عمد خم شده اند.

کشف مقبرۀ عجیب یک مردۀ بی قرار در ترکیه!

به گزارش فرادید؛ باستان شناسان اعتقاد دارند که این ویژگی ها در واقع اعمالی جادویی برای جلوگیری از مداخلۀ شخص مرده در امور زندگان بوده اند! ظاهرا ترس از مردۀ بی قرار منجر به اجرای چنین تمهیداتی بر روی این مقبره شده است.

شهر ساگالاسوس که در قرن پنجم قبل از میلاد و در دوران سیطرۀ امپراطوری هخامنشی بر این منطقه تاسیس شده بود، در قرن دوم بعد از میلاد تحت تسلط امپراطوری روم قرار گرفته بود. در دورۀ رومی، جاده ها، معابد، حمام ها و انواع دیگری از ساختمان های عمومی در این شهر ساخته شدند. کاوش های باستان شناسی از سال 1990 در این منطقه در جریان بوده است.

در یک دهۀ اخیر و خصوصا در جریان تازه ترین کاوش ها، مقبره های زیادی مربوط به اجساد سوزانده شده در این منطقه کشف شده اند. به طور معمول می بایست اجساد بعد از سوزانده شدن در ظرفی مخصوص قرار داده می شدند و در محل دیگری دفن می شدند؛ اما در مقبره ای که به تازگی کشف شده، پراکندگی استخوان های نیم سوخته نشان می دهد که بعد از سوزاندن جسد بر روی تلی از هیزم، خاکستر مرده را در همان محل سوزاندن دفن نموده اند و آن را جابه جا ننموده اند.

نشانه هایی مثل تغییر رنگ خشت ها نشان می دهد که زمانی که هنوز تل هیزم در حال سوختن بوده است، بر روی آن لایه ای از 24 خشت قرار داده اند و سپس این لایۀ خشتی را با لایۀ بسیار ضخیمی از ملات آهک پوشانده اند.

اشیائی که در این مقبره کشف شده اند شامل یک سکۀ قرن دومی، تعدادی ظروف کوچک سفالی و تعدادی جام های شیشه ای می گردد. وجود این گونه اشیاء در مقبره های آن دوران امری معمول به حساب می آمده است.

اما یک مورد بسیار غیرمعمول هم در این مقبره کشف شده است. این مقبره حاوی 41 میخ شکسته و خمیده است که عمدا آن ها را خم نموده و پیچ و تاب داده اند. سر برخی از میخ ها را نیز جدا نموده بودند. باستان شناسان معتقدند که قطعا این کار هیچ دلیل کاربردی ای نداشته و وجودشان در آنجا تصادفی نیز نبوده است. شکل پراکندگی آن ها در اطراف تل هیزم نشان می دهد که تعمدا آن ها را آنجا قرار داده اند.

جان کلایس، باستان شناس دانشگاه لوون بلژیک و محقق ارشد این پژوهش می گوید: این مقبره را نه با یک، نه با دو، بلکه با سه شیوۀ متفاوت مسدود نموده اند و این نشان می دهد که آن ها قصد داشته اند زندگان را در برابر این مرده محافظت نمایند، یا شاید هم برعکس. هر کدام از این شیوه ها به طور جداگانه استفاده می شده اند، اما هرگز دیده نشده بود که هر سه روش را با هم استفاده نموده باشند؛ این نشان می دهد که ترسی از یک مردۀ بی قرار در این مورد وجود داشته است.

کلایس معتقد است مردی که در این مقبره دفن شده احتمالا به وسیله خویشاوندانش در طی مراسمی که چند روز به طول انجامیده دفن شده است. عقایدی که منجر به اجرای چنین مناسکی برای تدفین شده اند، باید عقادی جادو محور بوده باشند.

کلایس می گوید متاسفانه نمی توانیم بگوییم که کسی از خویشاوندان این مرد در نزدیکی او دفن شده است یا نه، زیرا دی ان ای در حرارت بالا از بین می رود و نمی توان روابط خویشاوندی را بر اساس آن شناسایی کرد.

در مقاله ای که دربارۀ این کاوش منتشر شده، محققان نتیجه گرفته اند که دلیل مرگ این مرد هر چه که بوده باشد (مرگی رازآمیز یا به دلیل بیماری یا به عنوان مجازات)، به هر حال به نظر می رسد که زندگان از بازگشت این مرده در هراس بوده اند. این مقاله در نشریۀ آنتیکوئیتی به چاپ رسیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1733

به "کشف مقبرۀ عجیب یک مردۀ بی قرار در ترکیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مقبرۀ عجیب یک مردۀ بی قرار در ترکیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید