گاو شگفت انگیزی که با دستکاری ژنتیک به وجود آمده

به گزارش تور کانادا، مهر نوشت: محققان قصد دارند طی یک پروژه تحقیقاتی گاوهایی را پرورش دهند که قادرند 20 برابر شیر بیشتر فراوری نمایند و به این ترتیب انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند.

گاو شگفت انگیزی که با دستکاری ژنتیک به وجود آمده

نگرانی ها درباره تأثیر گاوها بر محیط زیست و تغییرات آب وهوایی از مدت ها قبل یک چالش کلیدی در کشاورزی بوده است. در درجه نخست، گاوها هنگام هضم غذا گاز متان فراوری می نمایند. این گاز گلخانه ای نقش مهمی در گرمایش جهانی دارد. در درجه دوم فرایند یخ زدایی بیشتر اوقات در نتیجه گله داری ایجاد می گردد. پاکسازی جنگل ها برای چرای گله دی اکسید ذخیره شده به وسیله درختان را آزاد می نماید و فتوسنتز را کاهش می دهد.

در کنار این موارد کود گاوی گازهای گلخانه ای زیادی آزاد می نماید. در نهایت نیز فراوری خوراک دام بیشتر اوقات احتیاجمند میزان زیادی آب و منابع انرژی است و ممکن است به یخ زدایی و ویرانی محل زندگی منجر گردد.

یک روش برای از بین بردن تمام این مسائل کاهش دادن تعداد گاوهاست. می توان با افزایش بازده شیر این حیوانات چنین روشی را اجرا کرد زیرا به گاوهای کمتری احتیاج خواهد بود.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز اوربانا-کمپین گاوها را به طور ژنتیک مهندسی کردند تا بتوانند 20 برابر شیر بیشتر فراوری نمایند و آستانه تحمل آنها برای ابتلاء به بیماری ها و آفت ها نیز بیشتر گردد.

محققان امیدوارند حیواناتی که در نتیجه فرایند متولد می شوند، ویژگی های مثبت مورد نظر را داشته باشند.

مت ویلر پروفسور دپارتمان علوم حیوانات در کالج علوم کشاورزی، مصرف نماینده و محیط زیستی در ایلینویز در این باره می گوید: ایده اصلی تحقیق آن است که مقاومت در برابر بیماری و آفات که با فراوری شیر مرتبط است، کنترل گردد تا هنگام فراوری مثل، این صفات از هم جدا نشوند. این امر در کشورهای در حال توسعه یک چالش به شمار میرود.

هرچند این پروژه هنوز در مرحله شروع است، اما گامی مهم در فراوری دام مقاوم نسبت به تغییرات آب وهوایی به شمار میرود.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آبان 1402 بروزرسانی: 10 آبان 1402 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1809

به "گاو شگفت انگیزی که با دستکاری ژنتیک به وجود آمده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاو شگفت انگیزی که با دستکاری ژنتیک به وجود آمده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید