مروری بر داستان واقعی سامورایی سیاه پوست Assassins Creed Shadows

به گزارش تور کانادا، انیموس (دستگاهی در بازی های اساسینز کرید که فکر و حافظه انسان را به زمان دیگری می برد؛ چیزی شبیه به ماشین زمان) سال جاری به واسطه انتشار بازی Assassins Creed Shadows ما را راهی ژاپن قرن شانزدهم می نماید. بدین ترتیب می دانیم که قرار است در نقش یک شخصیت ژاپنی به اکتشاف در دنیای جدیدی که یوبیسافت برای مان تدارک دیده، بپردازیم. این شخصیت ژاپنی اما کسی نیست جز دختر ناگاتو فوجی بایاشی؛ استاد نینجای مشهور. البته از طرفی می دانیم اساسینز کرید شدوز یک پروتاگونیست و قهرمان دیگر هم دارد: یک سامورایی آفریقایی تبار. اگر از کاتانا در دست گرفتن یک مرد با چنین نژاد و پیشینه ای غافلگیر شده اید پس احتمالا از این موضوع که این شخصیت، کاراکتری واقعی است و زمانی در ژاپن زندگی نموده هم بی اطلاع هستید. این سامورایی یاسوکه نام دارد. او نه تنها اولین سامورایی سیاه پوست ژاپنی است که در عین حال اولین شخصیت تاریخیِ واقعی ای است که در سری اساسینز کرید به قهرمانی قابل بازی بدل شده است.

مروری بر داستان واقعی سامورایی سیاه پوست Assassins Creed Shadows

پیشینه داستانی و شخصیت یاسوکه

از آنجایی که یاسوکه تا پیش از این در انیمه سریالی نتفلیکس به تصویر کشیده شده و در سری بازی های Nioh هم حضور داشته احتمالا آشنایی کمی با او داشته باشید. با این حال اطلاعات اندکی از زندگی او تا پیش از تبدیل شدن به یک سامورایی در دسترس است. جالب است بدانید نام واقعی این شخصیت یاسوکه نیست و او این نام را در زمان اقامتش در ژاپن کسب کرد. مورخان معتقدند او در منطقه غربی آفریقا متولد شده است. توماس لاکلی (Thomas Lockley) یکی از دو مولف کتاب سامورایی آفریقایی: داستان واقعی یاسوکه؛ یک جنجگوی سیاه پوست افسانه ای در ژاپن فئودال در این رابطه نظریه می دهد که یاسوکه در کودکی اسیر برده داری شده است.

جزئیات تاریخی رهسپار شدن یاسوکه از آفریقا به ژاپن تا حد زیادی گنگ و نامشخص است. با این حال برخی از پژوهشگران معتقدند او به عنوان یک فرد مزدور، وطن خود را ترک نموده است. مدتی بعد او الساندرو والیگنانو (مبلغ مذهبی ایتالیایی) را ملاقات کرد. والیگنانو برنامه داشت به ژاپن سفر کند و از آنجایی که ژاپن در آن موقع درگیر یک جنگ داخلی بود او به یک محافظ احتیاج داشت. از همین رو تصمیم گرفت تا یاسوکه را به عنوان محافظ شخصی خود به خدمت بگیرد.

این دو نفر در سال 1579 به ژاپن رسیدند (دقیقا همان سالی که آغازگر داستان بازی Assassins Creed Shadows است) و مزدور رشید آفریقایی (یاسوکه) مردم محلی ژاپن را شوکه کرد. سامورایی ماتسودایرا ایه تادا در یادداشت ها و خاطرات روزانه خود نوشته: قد او 6 فوت و 2 اینچ بود… او سیاه بود و پوستش همچون زغال بود.

یاسوکه به مدت دو سال به والیگنانو در امور دینی و مذهبی اش کمک رساند ولی در سال 1581 و زمانی که این دو رهسپار کیوتو (Kyoto؛ شهری در ژاپن) شدند، زندگی این مزدور آفریقایی برای همواره عوض شد.

سامورایی سیاه پوست نوبوناگا

هدف والیگنانو از رفتن به کیوتو، ملاقاتی رسمی با دایمیو اودا نوبوناگا (حاکم فئودالی که تا آن موقع نیمی از ژاپن را متحد نموده بود) بود. والیگنانو می خواست از نوبوناگا اجازه خروج از کشور را بگیرد ولی در طول این ملاقات دایمیو مجذوب بادیگارد آفریقایی کشیش شد.

کتاب شینچو کوکی (Shinchō kōk؛ کتابی که به وسیله یکی از جنگجویان نوبوناگا در دوره ادو ژاپن نوشته شده است) که سرگذشت نوبوناگا را به ثبت رسانده، این ملاقات و ملاقات را اینگونه توصیف می نماید: در بیست و سومین روز از دومین ماه، یک غلام سیاه از کشورهای مسیحی آمد. این مرد سرحال و تندرست بود و رفتار خوبی داشت. نوبوناگا قدرت یاسوکه را تحسین کرد. برادرزاده نوبوناگا در ملاقات اول به او (یاسوکه) مقداری پول داد.

با این وجود که بسکمک از آفریقایی ها در طول قرن شانزدهم در ژاپن زندگی می کردند و به عنوان مترجم، سرباز و یا حتی در دیگر حرفه ها مشغول به کار بودند، به نظر می رسد نوبوناگا هرگز با فردی که پوست تیره ای داشته باشد روبرو نشده بود. توماس لاکلی طی مصاحبه ای با مجله Time اظهار کرد:

گفته می گردد دایمیو دستور داد تا یاسوکه را تی بکشند و بسابند؛ چرا که او باور داشت پوست یاسوکه کثیف و یا رنگ آمیزی شده است. وقتی نوبوناگا بالاخره به حقیقت ماجرا پی برد یک جشن خوشامدگویی برپا کرد.

لوئیس فرویس (Luís Fróis)؛ مبلغ مذهبی پرتغالی در گزارش سالانه امور دینی (مسیحی) در ژاپن در سال 1582 نوشت: مرد سیاه پوست کمی از زبان ژاپنی می فهمید و نوبوناگا هرگز از صحبت کردن با او خسته نمی شد و بعلاوه برخی از اهالی شهر فکر می کردند نوبوناگا ممکن است به او درجه تونو (سامورایی عالی رتبه) را اعطا کند.

گفته ها و گزارشات ثبت شده، همه حاکی از این هستند که یاسوکه به طرز باورنکردنی ای قوی بود و از همین رو گزینه بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به یک سامورایی بود. در سرگذشت ارباب نوبوناگا (The Chronicle of Lord Nobunaga) که به وسیله یکی از پیروان او در قرن هفدهم نوشته شده، یاسوکه این چنین توصیف شده است: به نظر می رسد 26 یا 27 ساله باشد. … این مرد به نظر تنومند و خوش برخورد بود. به علاوه قدرت چشمگیر او فراتر از (قدرت) 10 مرد بود. مجله نامیثسونیان (Smithsonian Magazine) در مقاله ای ذکر نموده که دیگر گزارشات تاریخی، هوش و قد و قامت خیره کننده او را تحسین نموده اند.

با این حال که نوبوناگا هزاران سامورایی را به خدمت گرفته بود، یاسوکه اولین مبارز او بود که جایی خارج از مرز ژاپن چشم به دنیا گگردده بود. بر اساس گفته های لاکلی، او جزوی از همراهان و اطرافیان بسیار نزدیک ارباب نوبوناگا به شمار می رفت.

سقوط نوبوناگا

مدت زمان خدمت یاسوکه به نوبوناگا خیلی زود به خاتمه رسید. در اولین سالی که این دو یکدیگر را ملاقات کردند، یکی از ژنرال های نوبوناگا به او خیانت کرد. در 21 ژوئن سال 1582 آکچی میتسوهیده با هزاران سرباز به نوبوناگا که در کیوتو بود یورش برد. بدین ترتیب نوبوناگا در معبد هوننو (Honnō-ji) مرنام سپوکو را اجرا کرد. سپوکو مرنامی است که در آن شخص با دریدن شکم اش میمیرد. گفته می گردد پس از مرگ نوبوناگا، معشوق اش یعنی موری رانمارو برای تکمیل مرنام وظیفه داشت تا سر او را از تن اش جدا کند. طبق رسم و سنت، این یاسوکه بوده که ماموریت نگه داشتن سر نوبوناگا را بر عهده داشته تا مبادا به دست دشمن بیافتد.

حال که اربابش مرده بود، یاسوکه در پی اودا نوبوتادا؛ پسر نوبوناگا می گشت و زمانی که او را در همان نزدیکی یافت با او متحد شد و همراه با سربازان نوبوتادا علیه میتسوهیده جنگید. با این حال از آنجایی که تعداد دشمنان بیشتر بود، آن ها شکست خوردند. لاکلی باور دارد که به احتمال زیاد یاسوکه در میدان نبرد زخمی شده است. از طرفی آخرین سوابق تاریخی نشان می دهند یاسوکه به وسیله سربازان آکچی به خانه امور دینی (Jesuit mission house) برده شده است. تاریخ دان؛ ناتالیا دوان (Natalia Doan) در این باره به مجله نامیثسونیان شرح می دهد:

میراث فرهنگ عامه

ساکی اشمیت-هوری (Sachi Schmidt-Hori)؛ پروفسور ادبیات و فرهنگ ژاپن که در ساخت بازی Assassins Creed Shadows با یوبیسافت همکاری داشته، طی مصاحبه ای با IGN گفت:

یکی از مشهورترین کتاب هایی که با تاثیر از زندگی یاسوکه در ژاپن تالیف شده، Kuro-suke است که به وسیله کوروسو یوشیو به رشته تحریر در آمده است. این کتاب در سال 1969 جایزه انجمن نویسندگان کودک ژاپن را دریافت کرد. بعلاوه در سال 1971، شوساکو اندو؛ نویسنده ژاپنی رمان طنز کورونبو (Kuronbō) را که با الهام از شخصیت یاسوکه تالیف نموده بود، منتشر کرد.

تا به حال چندین درامای ژاپنی در خصوص یاسوکه فراوری شده و حتی این شخصیت در مانگای هیوگه مونو (Hyouge Mono)، مردی که نوبوناگا را کشت (The Man Who Killed Nobunaga) و سرآشپز نوبوناگا (Nobunagas Chef) هم ظاهر شده است. او بعلاوه در بازی های Nioh محصول استودیوی تیم نینجا (Team Ninja) حضور دارد؛ اولین بازی های ویدیویی ای که شخصیت اصلی آن ها یک سامورایی خارجی تبار به نام ویلیام آدامز است.

در سال های اخیر، این جنگجوی افسانه ای به عنوان پروتاگونیست و شخصیت اصلی انیمه Yasuke محصول نتفلیکس به تصویر کشیده شده که صداگذاری آن بر عهده لاکیث استنفیلد (LaKeith Stanfield) بوده است. از طرفی دیگر می دانیم او (یاسوکه) قرار بود شخصیت اصلی فیلم لایو اکشن سامورایی سیاه پوست (Black Samurai) محصول استودیوی لاینزگیت (Lionsgate) باشد؛ پروژه ای که قرار بود چادویک بوزمن (Chadwick Boseman) فقید در آن به ایفای نقش بپردازد. بعلاوه اوایل امسال بود که فیلمنامه نو سامورایی سیاه پوست که بلیتز بازاووله آن را نوشته بود (Blitz Bazawule) به وسیله کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) خریداری شد. بازاووله این اثر را کارگردانی خواهد نمود.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1403 بروزرسانی: 5 خرداد 1403 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1820

به "مروری بر داستان واقعی سامورایی سیاه پوست Assassins Creed Shadows" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر داستان واقعی سامورایی سیاه پوست Assassins Creed Shadows"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید