بورل: تلاش برای احیای برجام بی وقفه ادامه دارد

به گزارش تور کانادا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه تلاش برای احیای برجام بی وقفه ادامه دارد گفت، در وین پیشرفت هایی حاصل شده است، اما مذاکرات به طور فشرده ادامه خواهد داشت.

بورل: تلاش برای احیای برجام بی وقفه ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت، در مذاکرات وین برای احیای برجام، پیشرفت هایی حاصل شده است.

بورل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما به طور بی وقفه در تلاش برای احیای برجام هستیم که همه جنبه های آن، فعالیت های هسته ای و برداشتن تحریم ها را شامل می شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه نمود: در حال پیشرفت در مذاکرات وین هستیم، اما این مذاکرات همچنان به شکل فشرده ادامه دارند.

مقام های دولت جو بایدن بار ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده اند، اما تا به امروز از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده اند و برگزاری پنج دور مذاکرات فشرده برای احیای برجام تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

در حالی که ایران اعلام کرده تمامی تحریم های اعمال شده پس از خروج آمریکا از برجام باید لغو شوند، واشنگتن تنها بر تعلیق بخشی از تحریم ها تأکید دارد و متذکر شده است صد ها تحریم ممکن است همچنان پابرجا بماند.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش در این توافق هسته ای پایبند بود، اما اردیبهشت ماه سال 1398 اعلام نمود قصد دارد با توجه به عدول طرف های غربی از تعهداتشان، از حقوقش در چند بند برجام (از جمله بند 36) برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن 5 گام برای کاهش تعهدات، خاتمه 15 دی ماه 1398 اعلام نمود دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) روبرو نیست.

تهران اعلام کرده چنانچه طرف مقابل به تعهداتش بازشود و تحریم ها را به صورت قابل راستی آزمایی رفع کند اجرای کامل تعهداتش را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1204

به "بورل: تلاش برای احیای برجام بی وقفه ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل: تلاش برای احیای برجام بی وقفه ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید