تلسکوپ جیمز وب تصویری باشکوه از ستون های آفرینش گرفت

به گزارش تور کانادا، ستون های آفرینش به عنوان یکی از زیباترین منظره ها کیهانی، حالا با نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب صحنه ای بی مانند از انبوه ستارگان و گرد و غبار فضایی را به نمایش گذاشته است.

تلسکوپ جیمز وب تصویری باشکوه از ستون های آفرینش گرفت

تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) به تازگی نگاهی دوباره به یکی از قابل تشخیص ترین اجرام میان ستاره ای انداخته است تا دقیق ترین تصویر خود را از ستون های آفرینش (Pillars of Creation) که یک مهدکودک ستاره ساز در سحابی عقاب است و تقریبا 6500 سال نوری از ما فاصله دارد، ثبت کند.

این تصویر در طیف فروسرخ نزدیک، جزئیات بیشتری را نسبت به عکس فوری هابل که در سال 2014 ثبت شد، به نمایش می گذارد و انبوهی از ستارگان، به ویژه ستارگان نوزاد در آن دیده می شوند.

هیچ یک از نقاط این تصویر جیمز وب، کهکشان نیستند. در حقیقت کهکشان ها به این دلیل دیده نمی شوند که گاز و غبار محیط میان ستاره ای در کهکشان راه شیری، نور اجرام دورتر را در چنین ناحیه متراکمی، می پوشاند.

ستارگان نوزاد نقاط قرمز روشن هستند و تخمین زده می گردد که فقط چند صد هزار سال قدمت داشته باشند. درخشش سرخ رنگ ستون ها، بدون در نظر گرفتن خطوط مواج در بعضی از لبه ها، نتیجه جت ها و موج های شوک کمانی است که به گاز هیدروژن انرژی می دهد و آن را به بیرون می راند.

تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) برای نخستین بار در سال 1995 میلادی از ستون های آفرینش تصویربرداری کرد، اما با فناوری آن موقع، تنها بخشی از ستارگان منطقه را نشان داد.

تصویربرداری دوباره در سال 2014 اما جزئیات بسیار بیشتری را از این منطقه ارائه کرد، اما باز هم این عکس در طیف نور مرئی، باعث می شد ستون ها هم چنان تقریبا مات باشند و بعضی از ستاره های در حال شکل گیری پنهان شوند. اکنون مشاهدات جیمز وب، در حقیقت نمایش کامل تری از فعالیت در این مهد کودک ستاره ای است.

این تصویر باشکوه و ثبت پیشرفته داده ها فقط برای نمایش نیست بلکه دانشمندان امیدوارند به لطف داده های دقیق تر وب از ستاره ها و گاز و غبار این منطقه، مدل های خود درباره روند تشکیل ستارگان را اصلاح نمایند. این موضوع به نوبه خود می تواند درک بشر را از زندگی ستاره های اولیه و به طور کلی از دنیا بهبود ببخشد.

عکس کاور: چشم انداز تماشایی ستون های آفرینش از نگاه جیمز وب

Credit:NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI)

منبع: Engadget

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1667

به "تلسکوپ جیمز وب تصویری باشکوه از ستون های آفرینش گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ جیمز وب تصویری باشکوه از ستون های آفرینش گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید