خبرنگاران ترکیه: در صورت لغو تحریم آمریکا علیه قبرس، اقدام متقابل می کنیم

به گزارش تور کانادا، تهران- خبرنگاران- وزارت امور خارجه ترکیه پس از اعمال لغو محدود تحریم های تسلیحاتی آمریکا علیه قبرس گفت که آنکارا دست به اقدامات مقابله ای می زند.

خبرنگاران ترکیه: در صورت لغو تحریم آمریکا علیه قبرس، اقدام متقابل می کنیم

به گزارش خبرنگاران از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه سه شنبه شب اقدام آمریکا برای لغو محدود تحریم تسلیحاتی علیه قبرس را ناسازگار با روح اتحاد میان آنکارا و واشنگتن دانست و گفت که این اقدام فضای صلح آمیز موجود را مسموم می نماید.

وزارت خارجه ترکیه تاکید نمود که اگر ایالات متحده در این تصمیم بازنگری نکند، آنکارا اقداماتی را برای مقابله اتخاذ خواهد نمود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش گفت که واشنگتن معافیتی یک ساله برای فروش تجهیزات و خدمات دفاعی غیرمهلک به قبرس در نظر گرفته و همکاری های امنیتی خود را با این جمهوری افزایش می دهد.

این اقدام آمریکا در حالی صورت می گیرد که تنش ها میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه در هفته های اخیر ابعاد تازه تری به خود گرفته است.

این اختلاف با شروع اکتشافات گاز توسط ترکیه در نزدیکی سواحل یونان در شرق مدیترانه شدت یافته است. در این مأموریت، کشتی تحقیقاتی عروج رییس (Oruc Reis) ترکیه به همراه کشتی های جنگی در حال جست وجو برای یافتن میادین احتمالی گاز در جنوب سواحل ترکیه است.

در نتیجه این تنش ها، حضور نظامی فرانسه در این منطقه تقویت شده و آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آب های نزدیک جزیره کِرِت یونان مستقر نموده است.

کنگره آمریکا سال گذشته با تصویب قانونی به لغو تحریم های چندین دهه ای تسلیحاتی علیه قبرس پایان داد.

تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه قبرس به سال 1987 باز می شود که با هدف جلوگیری از رقابت تسلیحاتی و تشویق برای سازش صلح بین یونانی تبارها و ترک تبارهای این جزیره اعمال شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 698

به "خبرنگاران ترکیه: در صورت لغو تحریم آمریکا علیه قبرس، اقدام متقابل می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترکیه: در صورت لغو تحریم آمریکا علیه قبرس، اقدام متقابل می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید