دلیل زود کبود شدن چیست و چطور باید آن را درمان کرد؟

به گزارش تور کانادا، کبودی زمانی ایجاد می گردد که خون زیر پوست جمع گردد که معمولا عامل آن پارگی مویرگ هاست. سقوط کردن، ضربه دیدن یا هر فشار ناگهانی بر روی سطح پوست می تواند موجب ایجاد کبودی گردد. ضربه های شدید می توانند موجب تخریب استخوان ها، خونریزی های شدید و کبودی شوند که به چند هفته زمان برای بهبودی احتیاج خواهد بود. کبودی های جزئی غالبا طی چند روز درمان می شوند.

دلیل زود کبود شدن چیست و چطور باید آن را درمان کرد؟

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

ایجاد کبودی به این معنی نیست که احتیاج به مراقبت پزشکی دارید اما ایجاد تغییر ناگهانی در تعداد کبودی ها ممکن است زنگ خطری باشد که باید با پزشک در این باره صحبت کرد. هر شرایطی که خونریزی را افزایش می دهد، می تواند به راحتی موجب کبودی در فرد گردد. با این مقاله از خبرنگاران مگ همراه باشید تا بیشتر درباره عوامل ایجادنماینده کبودی ها و راه های درمان صحبت کنیم.

عوامل ایجادنماینده کبودی

با افزایش سن، انسان ها راحت تر دچار کبودی می شوند زیرا رگ های خونی ضعیف تر و دیواره آن ها نازک تر می شوند. ایجاد کبودی ممکن است ارثی باشد بنابراین افرادی که بستگان آن ها به راحتی دچار کبودی می شوند، احتمال ایجاد کبودی در آن ها هم بیشتر خواهد بود.

توانایی تشخیص این مسأله که آیا فرد جزء آن دسته از افرادی است که بیشتر از حد نرمال دچار کبودی می گردد یا جزء دسته ای است که به راحتی دچار کبودی می گردد، سخت است. از جمله علائمی که نشان می دهد فردی به راحتی دچار کبودی می گردد می توان به علایم زیر اشاره نمود؛

  • بعد از جراحت های بسیار کوچک دچار کبودی های عظیم و دردناک می شوند.
  • ایجاد کبودی بدون این که دلیل آن را به خاطر بیاورند.
  • ایجاد کبودی هایی که به طور پیوسته عظیمتر می شوند و به چندین هفته برای بهبودی احتیاج دارند.
  • خونریزی بعد از ایجاد جراحت برای مدت 10 دقیقه.

تعداد زیادی از مسائل پزشکی و مسائل زندگی یک فرد می توانند موجب ایجاد کبودی شوند. از رایج ترین آن ها می توان به عوامل زیر اشاره نمود.

1. داروها

داروهای رقیق نماینده خون می تواند موجب خونریزی و کبودی در فرد شوند. از جمله داروهای رقیق نماینده خون می توان به اقلام زیر اشاره نمود؛

  • وارفارین
  • هپارین
  • ریواروکسابان
  • دابیگاتران
  • آپیکسابان
  • آسپرین

بعضی دیگر از داروها هم ممکن است موجب ضعیف شدن یا تغییر رفتار رگ های خونی گردند، التهاب ایجاد نمایند یا خطر خونریزی را افزایش دهند. این داروها به توضیح زیر هستند؛

  • بعضی داروهای گیاهی مانند جنسینگ، سیر زیاد، زنجبیل، برگ بید
  • کورتیکو استروئیدها، گلوکو کورتیکو اسیدها مانند پردنیزون
  • داروهای ضدافسردگی مانند سیتالوپرام و فلوکستین

2. سوء مصرف الکل و بیماری کبد

مصرف بیش از حد الکل یکی از عوامل ایجادنماینده نارسایی های کبدی مانند سیروز است. سیروز و دیگر مسائل کبدی به آرامی عملکرد کبد را دچار اختلال می نمایند. با پیشرفت بیماری کبدی، کبد از فراوری پروتئین هایی که به لخته شدن خون یاری می نمایند، خودداری می نماید. در نتیجه فرد ممکن است خونریزی شدید را تجربه کند یا خیلی سریع دچار کبودی گردد. همچنین ممکن است در ناحیه کبودی احساس خارش کند، احساس خستگی داشته باشد، پاها متورم شوند، رنگ ادرار تیره گردد و رنگ چشم ها و پوست زرد گردد.

بیماری کبد قابل درمان است به ویژه اگر فرد در مراحل اولیه آن را تشخیص دهد. افرادی که الکل مصرف می نمایند بعد از مشاهده علائم بیماری باید فورا آن را متوقف نمایند. پزشک توصیه هایی حاوی درمان دارویی و تغییرات سبک زندگی به بیمار پیشنهاد خواهد نمود.

3. اختلال خونریزی

بسیاری از شرایط ژنتیکی می توانند موجب شوند که خون در بدن فرد به آهستگی لخته گردد. بیماری فون ویلبراند، بیماری اختلال خونریزی است و افراد مبتلا به آن، فاقد پروتئین لازم برای لخته شدن هستند. هورمون درمانی می تواند به بهبود لخته شدن خون در افرادی که مبتلا به فون ویلبراند هستند یاری بسیاری کند.

هموفیلی بیماری دیگری است که موجب اختلال در خونریزی می گردد. علت این امر نبود فاکتور هشت یا (هموفیلی A) یا فاکتور نه (هموفیلی B) است. هر دو پروتئین برای لخته شدن خون حیاتی هستند. استفاده از فاکتورهای ساخته شده مختلفی که به صورت دارو در دسترس قرار دارند، می تواند به کاهش خطر خونریزی های شدید یاری نمایند؛ همچنین از کبودی هم جلوگیری خواهند کرد.

وقتی اختلال خونریزی ژنتیکی موجب کبودی می گردد، ممکن است که فرد در طول دوران زندگی خود خونریزی های شدیدی را تجربه کند. علائم این اختلال به طور ناگهانی در فرد ظاهر نمی شوند، بلکه از بدو تولد با فرد همراه است. خونریزی ژنتیکی در نوزادان و بچه ها هم قابل مشاهده است.

4. کمبود ویتامین

ویتامین های خاصی در لخته شدن خون و بهبودی بدن یاری می نمایند. کمبود ویتامین C موجب بیماری اسکوروی می گردد. این بیماری موجب خونریزی لثه، زخم هایی که بهبود نمی یابند و خونریزی سریع می گردد.

ویتامین K در لخته شدن خون مؤثر است. نوزادان تازه متولد شده دارای سطح کمی ویتامین K در بدن خود هستند. وقتی که به نوزادان دارو تزریق می نمایند (بدون ویتامین K) ممکن است خونریزی شدید یا کبودی زیاد ایجاد گردد. افراد بالغی که سطح ویتامین K در بدن آن ها پایین است هم ممکن است متوجه کبودی های ناگهانی در بدن خود شوند.

  • انواع ویتامین های ضروری برای بدن را بشناسید

کمبود ویتامین را می توان به راحتی درمان کرد با این وجود احتیاج است که پزشک با تجویز آزمایش خون میزان آن را تعیین کند و بعد از آن مکمل های مورد احتیاج مصرف گردد. اگر مصرف مکمل به برطرف مشکل یاری نکرد، ممکن است که فرد مشکل دیگری داشته باشد از جمله متابولیک یا اختلال جذب که در نتیجه آن بدن قادر به جذب مواد مغذی مواد غذایی نخواهد بود.

5. واسکولیت

واسکولیت به گروهی از بیماری ها گفته می گردد که موجب التهاب رگ های خونی می شوند. افزون بر افزایش خونریزی و کبودی، فرد ممکن است تنگی نفس، بی حسی و زخم در اندام ها، ایجاد توده های پوستی یا لکه های بنفش بر روی پوست را تجربه کند. نوع درمان با توجه به شدت واسکولیت و این که در چه ناحیه ای از بدن ایجاد شده است تعیین خواهد شد. داروهایی که برای درمان واسکولیت توصیه می شوند، شامل استروئید ها هستند.

6. پورپورای وابسته به پیری

بیماری پورپورا معمولا افراد مسن (آن هایی که سن بیشتر از 50 سال دارند) را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری موجب ایجاد کبودی های قرمز رنگ بر پوست می گردد و بیشتر بازوها و دست ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در بیشتر مواقع ضایعاتی که توسط این بیماری بر روی پوست ایجاد می شوند به پوست آسیب وارد می نمایند و گاهی حتی بعد از درمان، لکه های قهوه ای رنگ بر روی پوست باقی خواهند ماند.

حفاظت از پوست در برابر نور خورشید ممکن است از شدید شدن علائم جلوگیری کند. افراد مبتلا به پورپورای پیری باید مراقب کبودی هایی که به آسانی بر روی پوست آن ها ایجاد می شوند باشند و سعی نمایند که از پوستشان در برابر جراحت مراقبت نمایند. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد اما پزشک با توصیه تغییراتی در سبک زندگی می تواند به بیمار یاری کند که از تداوم و شدت این ضایعات بکاهد.

7. سرطان

افزایش ناگهانی خونریزی و کبودی می تواند نشانه سرطان باشد. سرطان هایی بر خون و مغز استخوان تأثیر می گذارند مانند سرطان خون می توانند باعث ایجاد کبودی شوند. بیمار همچنین ممکن است خونریزی در لثه را تجربه کند. بیشتر سرطان ها قابل درمان هستند به ویژه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند. بیماران نباید اجازه دهند که ترس مانع از آغاز درمان آن ها گردد و فورا باید به پزشک مراجعه نمایند. شیمی درمانی، داروها و جراحی می توانند روش هایی درمانی مفیدی باشند.

10 روش طبیعی برای درمان کبودی

بعضی از افراد خیلی سریع دچار کبودی می شوند و گاهی حتی دلیل اصلی ایجاد نماینده آن را نمی دانند. بعضی دیگر با ایجاد یک جراحت بسیار ناچیز دچار کبودی شدید می شوند یا متوجه می شوند که کبودی آن ها به چند هفته زمان احتیاج دارد تا به طور کامل بر طرف گردد. معمولا با روش های خانگی زیر می توانید تا حدودی کبودی های ایجاد شده روی پوستتان را درمان کنید.

1. یخ درمانی

یخ را بلافاصله بعد از آسیب دیدن به منظور کاهش جریان خون در اطراف ناحیه کبود شده قرار دهید. خنک نگه داشتن رگ های خونی باعث می گردد که میزان خونی که به بافت های اطراف می رسد، کاهش یابد. با این کار از کبودی جلوگیری خواهد شد و تورم هم کاهش پیدا می نماید.

می توانید یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات منجمد را در یک پارچه یا حوله بپیچید. سپس به مدت 10 دقیقه بر روی ناحیه کبود شده قرار دهید. 20 دقیقه صبر نموده و دوباره این عمل را تکرار کنید.

2. گرما

می توانید از گرما برای افزایش گردش و جریان خون بهره ببرید. این روش در زمان ایجاد کبودی و برطرف آن می تواند یاری کند. همچنین استفاده از گرما و حرارت در ناحیه کبود شده، می تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد یاری کند. به این منظور می توانید از یک پد حرارتی یا بطری آب گرم بهره ببرید. استفاده از حمام آب داغ هم یک روش دیگر است.

3. فشار بر روی ناحیه کبود شده

ناحیه کبود شده را از طریق یک باند کشی ببندید. باند کشی باعث ایجاد فشار بر روی بافت ها می گردد و از نشت رگ های خونی جلوگیری به عمل می آورد. استفاده از این روش شدت کبودی را کم می نماید و در کاهش درد و تورم مؤثر است.

4. نگه داشتن محل کبودی بالاتر از قلب

محل کبود شده را بالاتر از قلب بگیرید. این کار به کاهش درد و به خالی شدن مایع از آن محل یاری می نماید. همچنین نگه داشتن محل کبودی بالاتر از سطح بدن، می تواند فشار و انقباض را کاهش دهد. این یک روش عالی برای استراحت است و به فرایند بهبودی و درمان کبودی هم یاری می نماید.

5. گیاه آرنیکا

آرنیکا یک نوع گیاه هومیوپاتی است که گفته می گردد در کاهش التهاب و تورم مؤثر است، بنابراین می توان گفت که این گیاه، درمان ایدئالی برای کبودی به شمار می آید. مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد نشان داد که پماد موضعی آرنیکا، کبودی ناشی از لیزر را به طور مؤثری درمان می نماید. می توانید در طول روز چندین بار از پماد یا ژل آرنیکا برای درمان کبودی بهره ببرید. همچنین می توانید آرنیکا را به صورت خوراکی مصرف کنید.

6. کرم ویتامین K

ویتامین K شامل مواد مغذی لازم است که به لخته شدن خون یاری می نماید. یک مطالعه در سال 2002 نشان داد که استفاده از کرم ویتامین K می تواند میزان کبودی ناشی از روش های درمانی با لیزر را کاهش دهد. برای استفاده از این روش، روزی حداقل دو بار کرم ویتامین K را به آرامی بر روی ناحیه کبود شده بمالید.

7. آلوئه ورا

تحقیقات علمی نشان داده اند که آلوئه ورا در کاهش درد و التهاب مؤثر است. می توانید از آن به طور موضعی بر روی ناحیه آسیب دیده بهره ببرید. دقت داشته باشید که حتما از ژل آلوئه ورای خالص بهره ببرید. برچسب آن را به دقت بخوانید تا مواد افزودنی در آن نباشد.

8. ویتامین C

ویتامین C خواص ضد التهابی دارد که می تواند در بهبود زخم مؤثر باشد. همچنین می توانید انواع مختلف آن را به صورت ژل، کرم یا سرم هایی که حاوی ویتامین C هستند تهیه کنید و به طور موضعی بر روی ناحیه کبود شده، بهره ببرید. همچنین می توانید آن را به صورت مکمل غذایی هم مصرف کنید. مصرف میوه و سبزیجات تازه آن هم به مقدار زیاد، می تواند روش دیگری برای جذب ویتامین C باشد.

9. آناناس

بروملین ترکیبی از آنزیم های موجود در آناناس است. بروملین به کاهش شدت کبودی و کاهش التهاب می تواند یاری کند. می توانید آناناس یا مکمل های بروملین را هم مصرف کنید. همچنین می توانید کرم موضعی بروملین را برای درمان کبودی بهره ببرید.

10. گیاه کامفری

گیاه کامفری اغلب در درمان بیماری های پوستی و التهاب استفاده می شوند. تحقیقات علمی نشان داده اند که کرم این گیاه دارای قدرت التیام بخشی و بهبودی در درمان کبودی است.

  • پیاز بخورید تا از مراجعه به پزشک بی احتیاج شوید

می توانید چندین بار در روز این کرم را بر روی محل کبودی بمالید. همچنین می توانید از برگ های خشک شده این گیاه به صورت فشرده (کمپرس) هم بهره ببرید. به این منظور برگ ها را به مدت 10 دقیقه در آب جوش بگذارید. سپس مایع اضافی را صاف کنید و برگ ها را درون حوله یا پارچه ای بگذارید. سپس آن را بر روی ناحیه کبود شده قرار دهید.

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر مواقع با زمان دادن به کبودی ها به صورت خود به خود از بین خواهند رفت.با این حال در صورت مشاهده علایم زیر باید به پزشک مراجعه کنید؛

  • به سادگی دچار کبودی می شوید.
  • علائمی مانند زردی پوست، تب، کم انرژی بودن یا تغییر در پوست را مشاهده می کنید.
  • با مصرف دارویی خاص آغاز به کبود شدن نموده اید.
  • کبودی های دردناک در بدن که به آهستگی از بین می فرایند، دارید.

در صورتی که کبودی گسترده باشد و موجب خونریزی های مداوم گردد، احتیاج به مراقبت پزشکی دارد. خونریزی اندام ها در واقع یک شرایط اورژانسی محسوب می گردد. بنابراین اگر کبودی شدید باشد و در نواحی پشت، قفسه سینه یا معده ایجاد شوند، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. این کبودی ها دردناک خواهند بود و اگر غیر معمول باشند، به رنگ سیاه و متورم خواهند بود.

منابع: medicalnewstoday , healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1014

به "دلیل زود کبود شدن چیست و چطور باید آن را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل زود کبود شدن چیست و چطور باید آن را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید