سفیر هند: به آمریکایی ها گفته ایم که حق دخالت درباره چابهار را ندارند
به گزارش تور کانادا، سفیر هند در ایران اعلام کرده است که این کشور به تعهدات خود در خصوص موافقت نامه ترانزینی چابهار متعهد است و آمریکا حق دخالت در این بندر را ندارد.
قدم دارمندرا بابیان اینکه هند تنها کشوری است که در روابط تجاری دوجانبه با ایران توافق تجاری براساس رویپه-ریال دارد، خاطرنشان کرده است: ما در حال کار بر روی چابهار، خرید تجهیزات و آماده سازی چابهار هستیم، ما به آمریکایی ها گفته ایم که حق دخالت درباره چابهار را ندارند.
چندی پیش، روزنامه هندو (The Hindu) در گزارشی مدعی شد که ایران به علت تأخیر طرف هندی در تأمین بودجه و آغاز پروژه، تصمیم گرفته است تا احداث این خط آهن را خودش انجام دهد و عملاً هند را کنار گذاشته است.
گزارشی که واکنش سازمان بنادر و دریانوردی را در پی داشت و معاون این سازمان بیان نمود که ایران هیچ گاه قراردادی با هندی ها برای هیچ پروژه ریلی نداشته است که حالا قصد داشته باشد آن ها را از پروژه خط آهن چابهار کنار بگذارد؛ تنها قراردادی که با هندی ها در خصوص سرمایه گذاری در بندر چابهار منعقدشده است، یکی بحث احداث تجهیزات بندری و دیگری فاینانس 150 میلیون دلاری است.
اهمیت چابهار برای هند
اهمیت چابهار برای هند چنان جدی است که این کشور نزدیک به سه دهه است که به دنبال توسعه این بندر است. درواقع توسعه پروژه چابهار برای این کشور بسیار فراتر از افزایش مناسبات بازرگانی با ایران و صادرات به ایران اهمیت دارد.
مقام های هندی بارها در صحبت های خود اعلام کرده اند که باوجود چالش ها، توسعه بندر چابهار ادامه خواهد داشت.
تیرو مورتی قائم مقام وزیر خارجه هند در یک موضع گیری صریح اعلام کرده است: هند همان طور که پیش ازاین اعلام کرده به توسعه چابهار به طور کامل متعهد است و باوجود تمام چالش های موجود تلاش می کند اهداف در نظر گرفته شده در تفاهم نامه های فی مابین را در دستور کار خود قرار دهد. احتمال به وجود آمدن مسائل یا چالش ها در این زمینه بسیار زیاد است، اما همان طور که پیش ازاین نیز اجراشده ازاین پس نیز تلاش می شود با به دست آوردن راه چاره های لازم شرایط برای عبور از مسائل فراهم شود. ما در تلاشیم برای حفظ فرایند توسعه چابهار کانال های بانکی و بیمه ای لازم را بازکنیم و هند قصد ندارد این بندر در حال حاضر ترک کند.
اما دلیل اهمیت بندر استراتژیک چابهار برای هندی ها چیست؟ نخستین مسئله این کشور٬ رقابت با اتحاد استراتژیک چین و پاکستان و یافتن جایگزینی برای بندر گوادر است. بندر گوادر در فاصله 170 کیلومتری چابهار قرار گرفته است و طی سال های اخیر، محل سرمایه گذاری گسترده چین بوده است. بندر گوادر نیز همانند چابهار به یک بندر آب عمیق تبدیل خواهد شد.
با استفاده از بندر چابهار٬ هند نه فقط به ایران و افغانستان٬ بلکه به آسیای مرکزی و حتی به اروپا دسترسی خواهد داشت. آن هم بی نیاز از پاکستانی که می تواند یک سد زمینی در این راستا باشد. برای هند٬ چابهار کلید اتصال به کریدور بین المللی حمل ونقل شمال-جنوب است. چنین راستای نیز درزمینهٔ رقابت هند و پاکستان٬ بدیل استراتژیکی است برای گذرگاه اقتصادی چین-پاکستان است که در سال های اخیر شکل گرفته است.
دی ماه سال گذشته، مدیرکل توافقنامه ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی از نهایی شدن سرمایه گذاری حدود 85 میلیون دلاری هندی ها در بندر چابهار با کسب موافقت این کشور از آمریکا خبر داد. به گفته این مقام مسئول، با انجام تعهدات هندی ها برای سرمایه گذاری در چابهار، سرعت عملیات تخلیه و بارگیری به صورت مضاعف رشد خواهد کرد و این مسئله می تواند در بهبود عملکرد بهار تأثیر بسزایی داشته باشد. از سوی دیگر نیز با مصوبه مجلس شورای اسلامی بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار می پیوندد و این مسئله نیز در رشد و پیشرفت منطقه بسیار مؤثر است.
منبع: اتاق بازرگانی ایران