نسبت فراوری و نیروی کار خودروسازان ، آمار فراوری خودروسازان خصوصی

به گزارش تور کانادا، به گزارش خبرنگاران، گروه خودروسازی بهمن دیزل در ماه آبان با توجه به گزارش عملکرد خودروسازان دیزلی -از جمله ایران خودرو دیزل (خاور) و سایپا دیزل (خکاوه)- بیش ترین تعداد فراوری خودرو را ثبت نموده است.

نسبت فراوری و نیروی کار خودروسازان ، آمار فراوری خودروسازان خصوصی

نکته قابل توجه آن است که بهمن دیزل بر اساس آمارهایی که منتشر نموده در آبان حدود 270 دستگاه کامیونت فراوری نموده است.

بر این اساس حدود 50 درصد سهم بازار فراوری کامیونت ایران در این ماه در اختیار بهمن دیزل بوده است.

فراوری کامیونت ایران خودرو در آبان 1400 صفر دستگاه بوده، اما حدود 800 دستگاه خودروی سنگین شامل اتوبوس و کامیون فراوری نموده است.

بعلاوه سایپا دیزل در دوره مشابه حدود 17 دستگاه کامیونت فراوری نموده است. با توجه به این تعداد دستگاه، سهم سایپا دیزل از فراوری کامیونت در آبان 1400 حدود 3 درصد است.

مابقی بازار نیز در اختیار شرکت هایی چون سروش دیزل، سیباموتور، مایان فولاد و آرین موتور قرار گرفته است.

اندازه فراوری دستگاه بر مبنای نیروی کار

اما نسبت فراوری دستگاه های سواری و سنگین به تعداد نیروی کار شرکت های خودروساز چقدر است؟

خودروهای سبک

ایران خودرو از ابتدای سال تا سرانجام آذر 1400 حدود 282 هزار خودرو فراوری نموده که با حساب 55 هزار نفر کارگر، هر کارگر حدود پنج خودرو فراوری نموده است.

سایپا نیز در این بازه زمانی با حدود 43 هزار نیروی کار، حدود 220 هزار خودرو را ساخته و به ازای هر نیروی خود 5 خودرو فراوری نموده است.

مدیران خودرو از ابتدای سال تا شهریور 1400 حدود 11 هزار و 400 دستگاه خودرو فراوری کرد و با توجه به آخرین اخبار در سایت این شرکت، مدیران خودرو حدود چهار هزار و 500 نیروی کار دارد.

بنابراین مدیران خودرو تا سرانجام شهریور 1400، به ازای هر نیروی کار خود 2.5 خودرو فراوری نموده است.

خودروهای سنگین

شرکت بهمن با حدود سه هزار نیروی کار و فراوری 270 دستگاه کامیونت در کنار آن که 50 درصد بازار را در اختیار گرفته، به ازای هر نیروی کار 0.09 دستگاه کامیونت فراوری نموده است.

اما فراوری کامیونت ایران خودرو با وجود حدود سه هزار و 500 نفر نیروی کار، صفر دستگاه بوده است.

با حساب فراوری سایر خودروهای ایران خودرو دیزل که حدود 800 دستگاه است، به ازای هر نیروی کار حدود 0.22 دستگاه خودروی سنگین فراوری شده است.

سایپا دیزل با حدود چهار هزار نفر نیروی کار و فراوری تنها 17 دستگاه کامیونت، در کنار آن که حدود سه درصد بازار را در اختیار دارد، به ازای هر نیروی کار 0.004 دستگاه فراوری نموده است.

با حساب فراوری سایر خودروهای سنگین فراوری شده در آبان 1400، سایپا دیزل با تولد 95 دستگاه خودروی سنگین به ازای هر نفر حدود 0.02 دستگاه فراوری نموده است.

سهم شرکت ها از بازار

خودروسازان ایرانی به خصوص دو فراورینماینده بزرگ کشور، فروردین و اردیبهشت 1400 را با افزایش قابل توجه فراوری شروع کردند.

فراوری خودروهای سواری در فروردین 1400 برابر با 56 هزار دستگاه بود که مقایسه آن با مدت مشابه سال 1399، رشدی معادل 142.2 درصد را نشان می دهد.

از طرفی در بین شرکت های خصوصی خودروسازی مدیران خودرو و کرمان موتور در شش ماه ابتدایی سال 1400 بیش ترین اندازه فراوری خودرو را ثبت کردند.

مدیران خودرو از ابتدای سال تا شهریور 1400 حدود 11 هزار و 400 دستگاه خودرو فراوری کرد و بعد از آن کزمان موتور با فراوری هشت هزار خودرو در رتبه دوم فراوری خودرو قرار گرفته است.

بهمن موتور در شش ماه ابتدایی حدود هزار و 900 دستگاه خودرو فراوری کرد که نسبت به سال گذشته حدود 276 درصد رشد داشته است.

بر این اساس به ازای هر نفر پرسنل بهمن موتور 0.3 دستگاه خودرو فراوری نموده است.

به گزارش خودرو بانک، خودروسازان خصوصی تا سرانجام سه ماهه اول سال 1400، پیروز شدند تا 10 هزار دستگاه خودرو را به فراوری برسانند. بیشتر خودروسازان خصوصی بهار 1400 را با رشد فراوری به سرانجام رساندند و در مجموع فراوری آن ها نسبت به بهار 1399 رشدی معادل 21 درصد را تجربه کرد.

آمار فراوری خودروسازان خصوصی

آمار فراوری خودروسازان خصوصی تا سرانجام آبان 1400 چنین نشان می دهد که از 15 خودروساز خصوصی کشورمان، تنها 8 خودروساز فعال بوده اند و مابقی آنها، فراوریی را رقم نزده اند.

طبق پیش بینی وزارت صمت، خودروسازان خصوصی تا سرانجام سال 1400 باید 150 هزار خودرو دیگر را وارد بازار نمایند که بطور میانگین، ماهانه باید حدود 12.5 هزار دستگاه را فراوری نموده باشند.

درحالیکه آمار 8 ماهه این خودروسازان، واقعیت دیگری را نشان می دهد؛ خصوصی ها تا سرانجام آبان 1400 تنها 33 هزار خودرو را به فراوری رسانده اند که به معنی عقب ماندگی 67 درصدی آنها از برنامه فراوری وزارت صمت است.

طبق آمارها، تاسرانجام مهر 100، فراوری خودروهای سنگین نیز افزایش یافته است طوریکه در گروه اتوبوس و مینی بوس با رشد 12 درصدی و در گروه کامیون، کامیونت و کشنده نیز با رشد 64 درصدی روبرو هستیم.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1541

به "نسبت فراوری و نیروی کار خودروسازان ، آمار فراوری خودروسازان خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسبت فراوری و نیروی کار خودروسازان ، آمار فراوری خودروسازان خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید