هلگا اشمید از فرایند نشست کمسیون برجام گفت

به گزارش تور کانادا، ایرنا نوشت: معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر وظیفه طرف های برجام در حفظ این توافق، از همه اعضا خواست تلاش های خود را تشدید کنند.

هلگا اشمید از فرایند نشست کمسیون برجام گفت

هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ریاست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده دارد، جمعه شب پس از این نشست در پیامی توئیتری بدون اشاره به عهدی اروپایی ها در انجام وظایف برجامی نوشت: [در این نشست] درخواست جدی از ایران داشتیم که با پایبندی کامل به برجام گرایش منفی اخیر را برگرداند.

اشمید اضافه کرد: ما وظیفه جمعی برای حفظ برجام داریم. از همه مشارکت کنندگان [در این نشست] خواسته شد که به پایتخت های خود گزارش کنند که تلاش شدید از سوی همه طرف ها ضروری است.

معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که در این نشست از تصمیم شش کشور اروپایی برای پیوستن به سهامداران ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) استقبال شد.

بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند دو هفته پیش در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در راستای تداوم حمایت اروپایی ها از برجام و اجرای بخش اقتصادی آن، اکنون در فرآیند پیوستن به به اینستکس هستند که پس از طی فرآیندهای قانون داخلی مربوط به هر کشور، تکمیل خواهد شد.

در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در هیات ایران، علاوه بر عراقچی، کاظم غریب آبادی سفیر و کننده دائم ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین هم حضور داشتند.

نشست امروز برای اولین بار در ساختمان کنندگی اتحادیه اروپا در وین برگزار گشت. پیش از این بطور معمول، نشست های کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ انجام می شد.

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران به خبرنگاران گفت: با توجه به اعطای مجوز به گروهی از هواداران گروهک های تجزیه طلب وضدانقلاب به منظور تجمع در برابر هتل کوبورگ و احتمال ایجاد اخلال و مزاحمت در فرایند برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، هیات ایرانی در اعتراض به این امر، تهدید به ترک محل مذاکرات و عدم شرکت در نشست کمیسیون مشترک کرد که نهایتا با پادرمیانی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، محل برگزاری این نشست تغییر یافت.

معاون وزیر امور خارجه که در چند روز اخیر، روزهای پرکاری را در چین و ژاپن پشت سر گذاشته، قرار است بعد از این نشست جلسات دوجانبه ای را در ارتباط با برجام داشته باشد.

عراقچی بعد از حضور در این نشست، با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز دیدار و درخصوص روابط و همکاری های دوجانبه گفت و گو کرد.

عراقچی پیشتر گفته بود هنوز امیدهایی برای نجات توافق هسته ای (برجام) وجود دارد؛ اما این مساله در گرو پایبندی اروپایی ها به اجرای تعهداتشان است.

نشست امروز در حالی برگزار گشت که با توجه به گام چهارم ایران در خصوص کاهش تعهدات در چارچوب برجام، وزیر امور خارجه فرانسه نسبت به فعال کردن سازوکار حل اختلاف تهدید کرده بود.

مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام اینگونه است که اگر یکی از طرف های برجام به این جمع بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارنظر وزیر امور خارجه فرانسه را غیرسازنده خواند و شرح داد که عقب نشینی ایران از تعهداتش اقدامی قانونی علیه اقدام غیرقانونی آمریکا برای خروج یکطرفه از برجام است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 46

به "هلگا اشمید از فرایند نشست کمسیون برجام گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلگا اشمید از فرایند نشست کمسیون برجام گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید