وزیر خارجه آمریکا سفرش به چین را پس از کشف بالن جاسوسی چینی به تاخیر می اندازد

به گزارش تور کانادا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سفر برنامه ریزی شده اش به چین در این آخر هفته را پس از ورود یک بالن ارتفاع بالای چینی به فضای هوایی آمریکا به تاخیر انداخت.

وزیر خارجه آمریکا سفرش به چین را پس از کشف بالن جاسوسی چینی به تاخیر می اندازد

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین چین به خاطر این حادثه عذرخواهی نموده و مدعی شده است که این بالون یک بالون هواشناسی بوده است که از مسیرش خارج شده است، اما مقامات آمریکا تصریح نموده اند که این شرح را باور نمی نمایند و پنتاگون بر ارزیابی اش که این بالون یک وسیله پرنده جاسوسی است، دوباره تاکیده نموده و افزوده است که این بالون جاسوسی تا میانه روز آدینه بر فراز بخش مرکزی آمریکا قرار داشت.

مقامات آمریکایی می گویند سفر بلینکن که قرار بود آدینه شب انجام گردد، تا زمانی که شرایط مناسب تر گردد، به تاخیر افتاده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت بلینکن با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، در تماس است و کانال های ارتباطی میان دو کشور باز به جای مانده اند و تاکید نمود که این سفر فقط به تاخیر افتاده و لغو نشده است.

این بالون باعث هشدار در پنتاگون شد که مسیر آن را در طول کانادا و نهایتا استان مونتانای آمریکا که محل استقرار بعضی از نیروهای موشکی هسته ای این کشور است، دنبال کرد. مقامات دفاعی آمریکا آن را یک بالون جاسوسی توصیف کردند. جو بایدن از این موضوع مطلع شد و خواهان ارائه گزینه های نظامی در این باره شد، اما نهایت تصمیم گرفته شد که این بالون سرنگون نگردد، چرا که خرده ریزهای آن می توانستند تهدیدی برای مردم روی زمین باشند.

وزارت خارجه چین روز آدینه در پاسخ به پرسش درباره این بالون گفت: این وسیله هوایی متعلق به چین است. این وسیله هوایی غیر نظامی است و برای پژوهش های عمدتا هواشناسی استفاده می گردد. این بالون تحت تاثیر بادهای غربی و با توانایی محدود خود-هدایتگری، از مسیر برنامه ریزی شده اش کاملا منحرف شده است.

وزارت خارجه چین در این بیانیه از ورود سهوی این بالون به فضای هوایی آمریکا به خاطر فورس ماژور (واقعه غیرقابل توقف و غیر قابل پیش بینی) عذرخواهی می نماید و می گوید به ارتباط با طرف آمریکایی در این باره ادامه می دهد.

اما سخنگوی پنتاگون در واکنش بیانیه بر موضع وزارت دفاع آمریکا دوباره تاکید نمود و این وسیله هوایی را بالون جاسوسی خواند. به گفته این سخنگو این بالون توانایی مانور دادن دارد و به حرکت به سمت شرق در ارتفاع 18000 متری ادامه داد و در میانه روز آدینه مرکز بخش قاره ای آمریکا رسید، اما محل دقیق آن را اعلان نکرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 بهمن 1401 بروزرسانی: 17 بهمن 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1718

به "وزیر خارجه آمریکا سفرش به چین را پس از کشف بالن جاسوسی چینی به تاخیر می اندازد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه آمریکا سفرش به چین را پس از کشف بالن جاسوسی چینی به تاخیر می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید