90 درصد فعالان گردشگری در فضای مجازی، مجوز فعالیت ندارند

به گزارش تور کانادا، گردشگری و تحول دیجیتال این شعار را سازمان جهانی گردشگری برای سال 2018 انتخاب کرد. شعاری که به تحولات روز در جهان تاکید دارد و احتیاج توجه به آن را در حوزه گردشگری گوشزد می نماید. در ایران اتفاقات مثبتی در حوزه گردشگری و فضای دیجیتال افتاده، اما در عین حال نبود نظارت کافی و خلا قانونی در این زمینه دست سودجویان را هم باز گذاشته تا از این بستر که می تواند زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری باشد، سو استفاده نمایند.

90 درصد فعالان گردشگری در فضای مجازی، مجوز فعالیت ندارند

ولی تیموری معاون گردشگری کشور درخصوص اقداماتی که در ایران در حوزه تحولات دیجیتالی حوزه گردشگری اجرا شده، گفت: امروزه بخش عمده ای از فعالیت های گردشگری کشور در قالب اینترنت انجام می گردد. بسیاری از آژانس هایی که در حوزه طبیعت گردی فعال هستند، حدود 80 درصد تورهای خود را در فضای دیجیتالی معرفی و به فروش می رسانند. حتی آن هایی که آژانس دار هستند، فروش و ارائه بسته های سفرهایشان، عملا در بستر وب انجام می گردد، بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، حوزه گردشگری ما نیز به سوی تحولات دیجیتال در حرکت است.

تیموری ادامه داد: اگر بخواهیم در فضای وب و دیجیتال به فعالیت ادامه دهیم و اعتماد ارائه نماینده و استفاده نماینده از خدمات گردشگری را نیز جلب کنیم، ناگزیر هستیم که چارچوب های مقرراتی و نظارتی را در فضای وب ایجاد کنیم. در این چارچوب، چالشی در سطح قانون گذاری وجود دارد، چرا که مرکزی تحت عنوان مرکز توسعه تجارت الکترونیک وجود دارد که نظارت بر فضای وب و معین قوانین و چارچوب های فعالیت در این فضا را معین می نماید و معتقد است که گروه های دیگر نباید ورود نمایند.

معاون گردشگری اعلام کرد: ما معتقد هستیم که اگر بخواهیم به این فضا ورود نکنیم، مرکز توسعه تجارت الکترونیک نمی تواند این فضایی که در حوزه گردشگری در سطح دیجیتال بوجود آمده است را در سطح کشوری مدیریت کند، چرا که شرایط تخصصی فعالیت در حوزه گردشگری را نمی داند و مرکز توسعه تجارت الکترونیک می گوید، من برای آن هایی که پروانه بهره برداری آژانسی دارند، اجازه فعالیت می دهم. در حالیکه امروزه 90 درصد افرادی که در عرصه فضای مجازی فعال هستند اصلا مجوزی ندارند، بنابراین مرکز توسعه تجارت الکترونیک می گوید، افرادی که enamad (نمـاد اعتمـاد الکتـرونیـکی) را دریافت نموده اند را کنترل می کنم و کسانی که در این فضا نیستند را کاری به کارشان ندارم. درحالیکه افرادی که enamad دریافت کردند همان آژانس هایی هستند که مجوز فعالیت دارند و در واقع نیازی به کنترل فعالیت آن ها نیست. اگر فعالیت این گروه مشکل داشته باشد، خود ما قابلیت رسیدگی به آن را داریم. بحث درخصوص فعالیت گروهی است که هیچ مجوزی ندارند و نیازمند ساماندهی هستند.

ولی تیموری با تاکید بر اینکه، اکنون فعالیت این گروه تبدیل به آسیبی برای فعالیت گروهی که مجوز دارند شده، گفت: گروهی که مجوز فعالیت ندارند، نه تنها هزینه هایشان کمتر است بلکه مرجعی نیز وجود ندارد که به فعالیت آن ها نظارت داشته باشد. از این رو رقابتی غیرمنصفانه را در حوزه گردشگری به راه انداخته اند که سبب حذف فعالان مجوزدار شده است. اکنون با معاونت علمی فن آوری ریاست جمهوری و شورای فضای مجازی مذاکراتی داشتیم که مجاب شدند، فعالیت بخش های مختلف حوزه گردشگری در فضای مجازی نیازمند آماده سازی فضایی تخصصی است. اکنون مقرراتی در حال آماده سازی است که همه فعالان حوزه گردشگری چه در قالب شرکت های دانش بنیان، چه استارت آپ ها و همه فعالیت هایی که در بستر وب انجام می گردد در چارچوب معین شده بگنجند. طراحی یک سامانه رصد و پایش نیز در برنامه کاری ما قرار گرفته است.

منبع: ایلنا

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1702

به "90 درصد فعالان گردشگری در فضای مجازی، مجوز فعالیت ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد فعالان گردشگری در فضای مجازی، مجوز فعالیت ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید