فرمول معیوب صنعت خودرو

به گزارش تور کانادا، خبرنگاران- مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با انتقاد از افزایش 8 درصدی قیمت محصولات خودروسازان، گفت: شرکت های خودروساز و قطعه سازی با فرمول نمی چرخند، بلکه با کار و عملیات و درگیری و افزایش هزینه های روزانه فراوری می چرخند.

فرمول معیوب صنعت خودرو

سهیل معمارباشی، اضافه کرد: صدای چوب فرمول معیوب شورای رقابت در صنعت خودرو و قطعه سازی ما بلند شده است، اما متاسفانه بعضی این صدا را نمی شوند.

وی با اشاره به تعلل دو ماهه شورای رقابت در ابلاغ افزایش 8 درصدی، گفت: این عدد به هیچ عنوان متناسب با افزایش هزینه هایی که شرکت های خودروساز متحمل شده اند نیست، ضمن این که این افزایش قیمت متعلق به سال گذشته و خودروهایی است که ایران خودرو فروخته و به مشتریان تحویل داده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تابناک، معمارباشی با بیان این که در انتقاد به سیستم قیمت گذاری و فرمول شورای رقابت مباحث کارشناسی زیادی داشته ایم اما متاسفانه نمی پذیرند و بر قیمت گذاری با این فرمول اصرار دارد، توضیح داد: پروژه های توسعه محصول و ارتقای کیفی محصولات و پروژه های انطباق با استاندارد، درگیر مساله مالی بودن کسب و کار خودروساز و قطعه ساز است؛ اگر این موضوع اصلاح نگردد متاسفانه روز به روز صنعت خودرو پسرفت خواهد داشت.

وی اضافه کرد: متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع مهم نمی گردد، این که چرا شورا با یک تصمیم، صنعتی که بیش از 40 صنعت دیگر را در زنجیره ارزش دارد، 16درصد ارزش اضافه نموده صنعت و دو درصد ارزش اضافه نموده کشور را تشکیل می دهد را تهدید می نماید.

مدیر کل صنایع حمل و نقل نیرومحرکه تاکید نمود: می توانستیم به اقتصاد ملی یاری کنیم و باعث افزایش ارزش اضافه نموده کشور در بخش صنعت خوردو و رشد و توسعه بیشتر این بخش شویم.

وی ادامه داد: وقتی خودرو فراوری شده را با 70 تا 80 درصد قیمت مواد اولیه قیمت گذاری می کنید، زیان هنگفتی را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل می کنید؛ این فرمول نه تنها صنعت خودرو را گرفتار نموده بلکه ارزش اضافه نموده کل کشور را دچار زیان و کاهش نموده است.

معمارباشی، با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: هرچند که انتظار بود با توجه به این که کمیسیون صنایع مجلس، کمیسیونی تخصصی و آشنا به مباحث است، اظهارنظرها نیز کارشناسی و مسوولانه باشد، متاسفانه اخبار و دیدگاه هایی منتشر می گردد که سازگار با شرایط صنعت خودرو و زنجیره تامین نیست.

وی از تشکیل کمیته ویژه با دستور رییس کمیسیون صنایع مجلس اطلاع داد و گفت: امیدواریم این کمیسیون تخصصی به داد صنعت خودرو برسد، به یاری ما بیاید تا خودروسازی را از این چرخه معیوب و دور باطلی که گرفتار شده خارج کنیم.

معمارباشی تاکید نمود: وقتی صنعتی زیان ده می گردد مطمئنا فعالیت های تحقیق و توسعه و فعالیت های ارتقای محصولات و توسعه ای متوقف می گردد؛ هرچند خودروسازان در یکی دو سال اخیر از جان و دل مایه گذاشته و در این شرایط رشد فراوری را محقق نموده اند، اما اگر قرار باشد این فرایند ادامه یابد اتفاقات ناخوشایندی در انتظار این صنعت خواهد بود.

وی با بیان این که مطالبات قطعه سازان از صنعت خوردو به حدود 50 هزار میلیارد تومان رسیده که عدد بسیار سنگینی است، توضیح داد: مطمئنا قطعه سازان هم امکان ادامه حیات با شرایط فعلی را نخواهند داشت.

معمارباشی در ادامه گفت: همه اهداف توسعه ای در فراوری، کیفیت و توسعه محصول وابستگی مستقیمی به تصمیم گیری درباره فرمول شورای رقابت دارد، آیا شورای رقابت به عنوان متولی همین فرایند را ادامه دهد و صنعت خودرو را زمین گیر کند و یا این که با تصمیم شجاعانه مجلس بر زیان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نقطه سرانجامی گذاشته گردد.

وی در سرانجام گفت: امیدواریم مجلس بتواند تصمیم منطقی و معقول متناسب با شرایط بگیرد؛ خودروسازان به دنبال افزایش سود نیستند بلکه می خواهند محصولات را با قمیت تمام شده بفروشند، این موضوع از صنعت خودرو دریغ شده و دود آن در چشم خودروسازی و 40 صنعت مرتبط در زنجیره تامین خواهد رفت.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1176

به "فرمول معیوب صنعت خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمول معیوب صنعت خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید