وزیر نیرو: رشد صنعت برق پیش احتیاج رشد اقتصاد کشور است

به گزارش تور کانادا، وزیر نیرو در افتتاحیه نمایشگاه صنعت برق ایران گفت: رشد صنعت برق به معنای رشد اقتصاد کشور و اعمال خاموشی به صنایع به معنای ایجاد محدودیت در توسعه صنایع، فراوری و صادرات است.

وزیر نیرو: رشد صنعت برق پیش احتیاج رشد اقتصاد کشور است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت برق گفت: صنعت برق یکی از مهمترین شاخصه های توسعه کشور است. این نمایشگاه محلی برای گفتگو برای توسعه این صنعت است که در این سال ها به خاطر شرایط حاکم و کرونایی رکود شدیدی در این صنعت چه در ایران و چه در تمام جهان شاهد بودیم.

وزیر نیرو ضمن تشکر از بخش خصوصی، گفت: از سندیکای صنعت برق که در این سال ها یکی از منظم ترین و بابرنامه ترین سندیکا های کشور بوده است نیز تشکر می کنم که توسعه صنعت برق ثمره کوشش آن ها در این سال ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مزیت کشور ما برای توسعه، انرژی است، گفت: با وجود منابع بزرگ نفت و گاز برای تبدیل انرژی به برق باید در پی رشد، ایجاد ارزش اضافه کرده و اشتغال روزافزون باشیم تا با این فرصت بتوانیم این سرمایه را برای رفاه و توسعه کشور به کار گیریم.

محرابیان اضافه کرد: در دهه اول انقلاب کمتر از هفت هزار مگاوات ظرفیت برق داشتیم، در حالی که الان بیش از 83 هزار مگاوات نصب شده بر روی نیروگاه های حرارتی، برقابی، تجدیدپذیر و اتمی داریم.

وی علت خاموشی های تابستان امسال را تقاضای بیش از ظرفیت نیروگاه ها دانست و گفت: علت این امر رشد پایین نیروگاه ها در سال های گذشته بود که نتیجه آن یعنی محدودیت فراوری و اعمال خاموشی برای صنایع و بخش خانگی اتفاق بسیار تلخی بود.

وزیر نیرو گفت: رشد صنعت برق به معنای رشد اقتصاد کشور است یعنی وقتی به صنایع محدودیت می دهیم، به معنای محدودیت فراوری، صادرات و رشد صنایع است.

محرابیان توضیح داد: برنامه ای که وزارت نیرو با هماهنگی مجلس و دولت ارائه داده است، عبارت از توسعه این صنعت و برطرف منظور عقب ماندگی های این سال های صنعت و بعلاوه بهینه سازی مصرف انرژی است.

وی ادامه داد: موضوع اول برنامه ما تکمیل بلوک های سیکل ترکیبی و توجه به انرژی های تجدیدپذیر به عنوان یکی از محور های اصلی صنعت برق است و موضوع دوم بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت عرضه و تقاضا در بخش صنایع و خانگی است.

وزیر نیرو اعلام کرد: مدیریت تقاضا در بخش صنایع یعنی مصرف بهینه و پایین آوردن شدت انرژی، طبیعتاً مصرف یک صنعت فرسوده، انرژی بالاتری از یک صنعت نوآورانه دارد و اگر بهینه سازی انرژی آن صنعت تفاوتی برای اقتصاد آن نداشته باشد، به این سمت حرکت نمی کند.

محرابیان با اشاره به مدیریت تقاضا در بخش خانگی اضافه کرد: در این سال ها مشترکین خانگی از صرفه جویی خود هیچ منفعتی به جز پند و اندرز نبرده اند. در واقع در این سال ها کوشش شده که تنها با قدرت رسانه، مردم را متقاعد به صرفه جویی کنیم که نتیجه مطلوبی نداشته است. طبیعتاً اگر جامعه ای از صرفه جویی خود منفعت مالی به دست بیاورد، به این سمت حرکت خواهد نمود.

وی تأکید کرد: توسعه صنعت برق و بهینه سازی آن برترین فرصت برای صنایع کشور است تا ظرفیت های فراوریی، پژوهشی و فناورانه خود را برای این امر به کار بگیرند. برنامه ای که ما برای توسعه این صنعت در نظر گرفته ایم، بلندپروازانه است، ولی ما به ظرفیت صنایع خود اعتماد داریم و می دانیم اجرای این برنامه در کمترین زمان، ممکن خواهد بود.

وزیر نیرو در سرانجام با اشاره به صادرات ظرفیت های نیروگاه های سازی گفت: وزارت نیرو حامی بخش خصوصی است و از معاونین هم خواسته ام اتاق فکری با حضور فعالان بخش خصوصی و اعضای سندیکای برق به منظور گفتگو ایجاد نمایند.

لازم به ذکر است بیست و یکمین نمایشگاه صنعت برق ایران صبح امروز با حضور فعالان صنعت برق و با رشد 45 درصدی شرکت نمایندگان نسبت به دوره های گذشته آغاز به کار کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: tour-canada.ir شناسه مطلب: 1383

به "وزیر نیرو: رشد صنعت برق پیش احتیاج رشد اقتصاد کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نیرو: رشد صنعت برق پیش احتیاج رشد اقتصاد کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید